Sök

Annonssamarbete med Mercedes-Benz och South by Southwest

Succékonventet me Convention kommer till Stockholm – kommer du?

Snart samlas nära 100 branschledande namn inom bland annat tech, hälsa, ekonomi och konst i Stockholm, när det är dags för andra upplagan av framtidskonventet me Convention

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Vill du lyssna på pionjärer inom tech, design och ekonomi?
Längtar du efter skräddarsydda mentor-tips?
Eller lockar mingel och nya internationella kontakter?
Nu behöver du inte välja – snart kommer stora framtidskonventet me
Convention till Stockholm.

Att Stockholm utvecklats till ett mecka för startups är redan vida känt.

Enligt eu-startups.com är Sveriges huvudstad faktiskt tvåa i världen när det gäller antalet unicorns (bolag värderade till minst 1 miljard dollar) per capita – endast slaget av Silicon Valley.

Och här kommer nästa bevis på Stockholms framskjutna position:

Den 4-6 september är nästan 100 branschprofiler, föreläsare och inspiratörer från hela världen på plats i Stockholm. Då arrangerar nämligen Mercedes-Benz och South by Southwest den andra upplagan av det stora framtidskonventet me Convention på Nacka Strandmässan.

Det är absolut en fjäder i hatten både för Sverige och hela Norden att me Convention kommer till Stockholm.

Me Convention kickstartar med en Exploration Day, som erbjuder kurerade turer med fokus på Stockholms startups, arkitektur och gastronomi. Sedan följer två fullspäckade dagar på Nacka Strandmässan.

Läs mer om me Conventions unika program och om alla talare här

”Det är absolut en fjäder i hatten både för Sverige och hela Norden att me Convention kommer till Stockholm. Vår del av världen är extremt intressant i ett globalt perspektiv, vi är kända för nytänkande entreprenörskap, fintech och mobillösningar i yttersta framkant”, säger Victoria Heindorff-Meuller, marknadschef Mercedes-Benz Sverige och Danmark.

Första upplagan av me Convention ägde rum i Frankfurt i fjol. Tack vare det fina gensvaret från besökare från hela världen, följdes konventet upp med ett besök på stora South by Southwest i Austin, Texas. Och nu står alltså Stockholm värd för den andra upplagan av me Convention.

Ifjol arrangerade Mercedes-Benz och festivalen South by Southwest (SXSW) sin första gemensamma me Convention i Frankfurt, vid den internationella motormässan IAA. Hela 2 700 deltagare från över 33 länder lyssnade då på över 150 visionärer inom tech och design, tillsammans med massor av andra kreativa näringar.

I mars i år flyttade den populära framtids- och livsstilsfestivalen till SXSW i Austin – den gigantiska tech- och musikfestivalen som varje år lockar hundratusentals besökare till Texas.
Och nu står alltså Stockholm på tur.

Syftet med me Convention är, enligt Victoria Heindorff-Meuller att ge besökarna ny kunskap, inspiration – och nya kontakter.

Under två intensiva dygn erbjuds allt från paneldebatter och workshops till föreläsningar och interaktiva sessioner.
Och på kvällarna väntar artistuppträdanden, mingel och möjligheter att knyta kontakter och bygga nätverk som kan vara starten på nästa stora idé.

”Vi vill ställa en plattform till förfogande för alla som arbetar inom den kreativa industrin, studenter, entreprenörer och anställda intraprenörer. Det ska vara en samlingsplats för de människor som är nyfikna på framtiden. Här samlas närmare 100 topptalare inom sina respektive områden och agendan sätts av South by Southwest”, säger Victoria Heindorff-Meuller.

”Här finns också en fantastisk möjlighet att skapa nya nätverk, att träffa människor från andra branscher och andra kontinenter, som alla är eller vill vara en del av en stor förändringsresa.”

Områdena allt kretsar kring är: New Society, New Leadership, New Economies, New Creativity, and New Bionomics och precis som tidigare löper hashtagen #createthenew som en röd tråd genom me Convention.


Tidigare har flera världsnamn medverkat: Apollo-astronauten Buzz Aldrin, Sasha Samochina på NASA Jet Propulsion Lab samt Facebook-chefen Sheryl Sandberg, för att nämna några.

Victoria Heindorrf-Meuller har ambitionen klar:

”Jag vill att man ska bli inspirerad och förvånad, och gärna lite skakad. Det är så ett nytt intryck verkligen sätter sig. Målet är att besökaren går hem från dessa tre fullspäckade dagar och kvällar och faktiskt börjar skapa något eget och blir del av det nya. Det vore fantastiskt”, säger hon.

Här är några av alla de talare som är klara för me Convention i Stockholm:

Ana Arriola

En 25-årig karriär har bland annat tagit Ana till bolag som Facebook, Sony & Playstation, Apple och Samsung. Idag är hon Desginer Director för AI och research på Microsoft och dess söktjänst Bing. Hon har bland annat jobbat med allt från produktdesign till etiska frågeställningar kopplat till AI.

Aleksandra Przegalinska

Vilka är de största möjligheterna – och riskerna – med artificiell intelligens?

Fråga Aleksandra Przegalinska, som är biträdande professor vid Kozminskis universitet och forskare vid MIT i Boston. Hon har specialiserat sig på AI och interaktionen mellan människa och dator.

Johanna Blendow

Målet med Norrsken Foundation är lika högt som inspirerande: att skapa en ”impact unicorn” – ett företag som påverkar en miljard människor positivt. Johanna Blendow arbetar med såväl finansiering som strategi på Norrsken, och kommer närmast från Goldman Sachs i London.

Norrsken har startats av Klarna-grundaren Niklas Adalberth, som lämnade sin operativa roll hos betaljätten 2015. Nyligen avslöjade Adaberth att han gått in med 800 miljoner av sina egna pengar i Norrsken.

Första me Convention hyllades av besökare från hela världen – säkra din biljett till Stockholm här

Norrsken har startats av Klarna-grundaren Niklas Adalberth, som lämnade sin operativa roll hos betaljätten 2015. Nyligen avslöjade Adaberth att han gått in med 800 miljoner av sina egna pengar i Norrsken.

Per Schlingmann

Som partisekreterare och kommunikationschef var han en av arkitekterna bakom succén för de ”Nya Moderaterna” i valet 2006.

Numer är Schlingmann kommunikationsexpert, författare och en flitigt anlitad föreläsare. På me Convention kommer han prata om den allt kortare livslängden för traditionella kunskaper i en värld som allt mer definieras av en störtflod av information, idéer, visioner och immateriella rättigheter. Hur kan dagens ledare hitta och rekrytera medarbetare som trivs i den pågående revolutionen av kunskap?

Läs mer