Sök

H&M-konkurrenten Zara satsar på leveranser till nätkunder från butiker

ZaraKläder

Foto:Istockphotos.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Klädkedjan Zara genomför en stor global satsning mot näthandeln.

H&M-konkurrenten Zara som ägs av spanska klädbolaget Inditex satsar på leveranser från butiker som ett sätt att öka försäljningen. Det rapporterar Wall Street Journal.

Zara utrustar sina butiker med kapacitet att genomföra leveranser för nätkunder, och hoppas att de kan levereras varorna snabbare än om kläderna går via ett varuhus.

Satsningen inbegriper 2 000 butiker i 48 länder, däribland USA. Det medför att det är en av de största satsningarna som gjorts kring denna butiksfunktionalitet, och Zara väntar sig att butiksförändringarna är slutförda innan utgången av året.

Enligt Inditex-vd:n Pablo Isla är draget av en väldigt stor strategisk betydelse för klädjätten, och man nämner en idé om full integration mellan butiker och digitala lagerrum. Enligt Isla ökar sannolikheten för att kunna ta ut fullpris om man erbjuder kunden vad den vill ha på ett snabbt sätt.

Wall Street Journal skriver att Zaras satsning sker mot bakgrund av hur traditionella så kallade brick-and-mortar aktörer försöker använda sitt butiksnätverk i syfte att öka konkurrenskraften mot Amazon.

Analytikern Brendan Witcher väntar sig att en tredjedel av amerikanska klädåterförsäljare med årlig försäljning på en miljard eller mer kommer att kunna skicka varor från butik per 2020. Detta motsvarar en kraftig tillväxt då siffran var nära noll för fem år sedan.

Den svenska klädkedjan H&M är en annan spelare som kämpar med omställningen från fysisk till digital handel. Klädjätten har både missat målen och fallit rejält på börsen. Det stod även nyligen klart att vd:n för den färska satsningen Nyden lämnat posten efter bara tre månader. 
 

Läs mer