Sök

Tuffare konkurrens för Izettle när SumUp slår sig in i Sverige

IzettleSumup

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

SumUp, som backas upp av aktörer som American Express, Groupon och BBVA Ventures, lanserar i Sverige. Det innebär att svenska Izettle har fått en ny konkurrent på hemmaplan.

Den europeiska betaljätten Sumup, som möjliggör mobila betalningar via egenutvecklade betalterminaler, tar klivet in på den svenska marknaden. Bolaget finns sedan tidigare i 13 länder.

”Svenskar betalar med kort oftare än övriga européer, så Sverige är givetvis en mycket intressant marknad för oss. Mot bakgrund av vår stora framgång i resten av Europa, förväntar vi oss liknande resultat i Sverige”, säger bolagets vd Daniel Klein.

Sumup grundades så sent som 2012 och har sitt huvudkontor i London. Bakom bolaget står jättar som bland annat American Express, Groupon, BBVA Ventures och Venture Incubator AG.

Affärsmodellen bygger på en fast transaktionsavgift på 1,9 procent per transaktion. I dagsläget har bolaget över 300.000 användare och bolaget har nyligen ingått strategiska samarbeten med företag som UBS, Unicredit och Mytax.

Det kan jämföras med svenska Izettle, där transaktionsavgiften ligger på mellan 2,75 procent och 1,50 procent, baserat på kundens omsättning per månad.

Omsättningsmässigt är hemmamarknaden Sverige fortfarande viktigast för Izettle med en försäljning på 73 miljoner kronor förra året. Totalt omsatte Izettle 190 miljoner kronor i fjol.

Läs mer