Sök

Soundtrack your brand dubblar omsättningen – gör förlust på 100 miljoner

Soundtrack your brandMusikrättigheterMusik

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"Vi har inga gratismodeller där vi skänker bort musik”.

Soundtrack your brand grundades 2013 av Ola Sars, Andreas Liffgarden och Joel Broms Brosjö. Bolaget, som har Spotify och Telia på ägarlistan, erbjuder en streamingtjänst som låter butiker, kaféer och restauranger spela skräddarsydd bakgrundsmusik för sina besökare. Man har bland annat avtal med McDonalds.

Idag säljer bolaget till 60 olika länder.

Under 2017 dubblade bolaget omsättningen, som landade på 61 miljoner kronor, skriver Di Digital.

”Jag tycker att det här är ett tydligt tecken på att vi är förbi de tidiga produktutvecklingsåren. Vi ökar vår försäljning med fler kunder i fler länder, och har dessutom skrivit ett antal stora avtal under året”, säger Andreas Liffgarden till sajten.

Men samtidigt ökar också förlusterna med 30 procent till 98 miljoner kronor.

Bolagets finanschef Maria Göthlin menar att det främst beror på att bolaget gått från 62 till över 100 anställda under året.  

”Vi investerar för att skala upp verksamheten och då blir personal och löner en stor kostnad. Sedan har vi också börjat satsa mer på utvecklingssidan”, säger hon till Di Digital.

Under gårdagen kom Spotifys kvartalsrapport som visade på ett minusresultat på drygt 900 miljoner kronor.

Men enligt Soundtrack your brand är det lättare för dem att vända till vinst.

”Konkurrensen är inte lika tuff i vårt segment som på konsumentsidan, licenserna ser annorlunda ut inom B2B (affärer företag mellan) och vi har inga gratismodeller där vi skänker bort musik”, säger Andreas Liffgarden till Di.

Under våren tog bolaget in 200 miljoner i en nyemission. Nu har bolaget tagit in ytterligare 54 miljoner i en kapitalrunda som värderar bolaget till 661 miljoner kronor.

Läs mer