Sök

Facebook missar målen efter skandalerna – föll tungt

Facebook.comMetaSociala medier

Mark Zuckerberg, grundare och vd på Facebook. Foto: Andrew Harnik/AP/TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Antalet aktiva användare oroar.

Facebook noterade ytterligare ett kursrekord under gårdagen och bolaget värderades till 5.400 miljarder dollar. Sedan släppte företaget sin kvartalsrapport och bolaget fick se sitt börsvärde rasa med 24 procent, eller ungefär 1.300 miljarder kronor, på bara några timmar. Aktien återhämtade sig sedan något till minus 20 procent, eller 1094 miljarder kronor.

Det stora frågetecknet för Facebook är antalet aktiva användare på plattformen. Antalet aktiva användare var 2,23 miljarder per dag, jämfört med förväntade 2,25 miljarder, vilket alltså var något lägre än analytikers prognoser, rapporterar Bloomberg.

Det är enligt sajten också första gången sedan första kvartalet 2015 som Facebook inte når upp till förväntningarna gällande intäkterna, som landade på 13,23 miljarder dollar, jämfört med förväntade 13,34 miljarder.

Facebook har 185 miljoner användare i Nordamerika, en siffra som de har suttit fast vid de senaste fyra kvartalen enligt techsajten Recode. Kvartalsrapporten visar också att plattformens aktiva användare i Europa minskade från 282 miljoner till 279 miljoner mellan det första och andra kvartalet.

Antalet aktiva användare per dag ökade ändå med 22 miljoner det senaste kvartalet. Samtidigt är det den lägsta ökningen av användare mellan två kvartal sedan 2011.

Facebook har stått i strålkastarljuset för många skandaler den senaste tiden. Cambridge Analytica-skandalen har tvingat upp Mark Zuckerberg till utfrågningar av både den amerikanska senaten och EU-kommissionen. Det sociala mediet har även figurerat i undersökningar om rysk manipulation av plattformen i samband med det amerikanska presidentvalet 2016.

Morgan Stanley sänker efter rapporten sin riktkurs för Facebook till 185 dollar, från tidigare 215 dollar.

"FB guidade implicit för en intäktstillväxt om 34 procent och 26 procent för de tredje respektive fjärde kvartalen. Vi hade räknat med 40 procent och 39 procent", skriver investmentbanken, som dock betonar att Facebook fortfarande har den bästa lönsamheten av alla annonsplattformar.

Läs mer