Sök

Från bakispizza till säkerhet – så går det för den "smarta knappen" Flic

Shortcut LabsIoT

Elin Härén, vd på Shortcut Labs. Bilden är ett montage. Foto: Press / Istockphotos.com

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Shortcut Labs multiknapp hade svårt att lyfta – men nu tror sig bolaget ha hittat rätt väg framåt.

Shortcut Labs är kända för att ha skapat den smarta knappen Flic som lanserades 2014 efter en lyckad crowdfunding-kampanj. Den lilla gummiklädda prylen som kan göra allt från att tända lampor, starta musik till att beställa en Uber-bil skapad. Bolaget skapade även rubriker när de 2015 gick in i ett samarbete med pizzakedjan Domino och släppte “bakisknappen”.

Sedan började det gå knackigt för den svenska startupen. Under räkenskapsåret som sträcker sig mellan mars månad 2016-2017 gjorde bolaget en förlust på 9 miljoner kronor, samtidigt som omsättningen minskade.

“Marknaden för smarta knappar har en enorm potential, men vi fick verkligen ta ett omtag för att fånga den. Vi satte en ny plan och körde järnet. säger Elin Härén, vd på Shortcut Labs”, säger Elin Härén, vd på Shortcut Labs.

Det var då som Shortcut Labs började röra sig allt mer mot företagsmarknaden och förra året släppte bolaget Flic Hub genom crowdfunding-kampanj, där de tog in över 650.000 dollar, för att skapa medvetenhet om produkten.

“Det fina är att Flic har många användningsområden, så även om vi har B2B-kunder (företagskunder reds. anm.) inom flera olika industrier så finns det många olika användningsfunktioner och det är lätt för oss att skala produkten”, säger Elin Härén, och fortsätter.

“Användningsområdena kan vara allt från Clarion hotell som har knapparna i konferensrum för att kalla på personalen till Bosch som använder de som säkerhetsknappar.”

Företaget har de senaste åren tagit in riskkapital i två mindre rundor, men när de nu skaffar finansiering så är det i form av ett omsättningsbaserat lån på 600.000 euro, eller 6,2 miljoner kronor, från Round2 Capital Partners. Pengar som enligt Elin Härén ska användas till att öka marknadsföringen och styra samtalen kring smarta knappar.

“Vi kommer att gasa nu och det är kapital som behövs för det”, säger hon.

Nu ser det ut som om Elin Härén, tillsammans med grundarna Joacim Westlund Prändel, Amir Sharifat och Pranav Kosuri, har lyckats vända skeppet åt rätt håll. Hon berättar att förlusterna minskade till runt 2 miljoner senaste räkenskapsåret, som slutade i mars, samtidigt som omsättningen ökade med 10 procent.

Intäkterna från den senaste Crowdfundingkampanjen är inte heller inräknad i den redovisade omsättningen eftersom att företaget skeppade produkterna efter att räkenskapsåret slutade. Om den försäljningen hade räknats in menar Elin Härén att omsättningen hade varit 50 procent högre än tidigare år och att resultatet hade varit nära noll.

"Vi har bevisat att vi kan växa på ett lönsamt sätt, men kapitaltillskott är nödvändigt för att befästa vår position och skydda mot växande konkurrens" säger hon

Läs mer