Sök

Efter utmanaren Waykes intåg: Blockets bilaffär bromsar in

BlocketSchibsted GrowthAnnonsering

Foto: Istockphoto. Bildmontage av Breakit.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Schibsteds radannonsaffär tar ett steg bakåt.

Den norska mediekoncernen Schibsted har byggt ett imperium – inte bara på tidningar som VG och Aftonbladet – utan även på olika Blocket-kopior runt om i världen.

I bolagets kvartalsrapport från tisdagmorgonen framgår det både omsättning och resultat backade hos den svenska radannonsverksamheten.

Omsättningen föll första halvåret från 519 miljoner kronor till 492 miljoner kronor. Rörelseresultatet innan skatter, räntor och nedskrivningar – så kallat EBITDA – sjönk från 153 miljoner kronor till 139 miljoner kronor.

De minskade intäkterna orsakades bland annat av att den nya EU-förordningen GDPR påverkat displayannonsaffären negativt. GDPR hade en negativ effekt även på den traditionella tidningsverksamheten även om utvecklingen där var positiv.

“Vi vet att GDPR har påverkat - och kommer att påverka - våra intäkter i framtiden. Vi har tvingats minska antalet tredjepartsaktörer vi kommer att jobba med framöver, eftersom vi bara kan samarbeta med aktörer som visar att de tar GDPR på allvar. Detta påverkar intäkterna negativt, åtminstone på kort sikt”, säger Raoul Grünthal, vd på Schibsted Sverige, i ett pressmeddelande.

En annan intressant detalj i rapporten är utvecklingen inom bilförsäljning. Sedan snart ett år tillbaka har Blocket för första gången på länge fått en rejäl utmanare inom den digitala begagnathandeln av bilar. Utmanaren heter Wayke och är bilhandlarnas egen satsning. Enligt kvartalsrapporten låg den digitala bilförsäljningen still för Schibsted under andra kvartalet. För ett år sedan var just bilhandeln det stora tillväxtområdet för Blocket i Sverige, tillsammans med jobbdelen. Jobbdelen växer fortfarande stabilt.

Mediekoncernes techlåda – Schibsted Growth – växte å andra sidan med 12 procent till 455 miljoner kronor i omsättning under andra kvartalet. Tillväxten är räknad exklusive Hitta.se som såldes förra året. I Schibsted Growth ingår bland annat Lendo, Compricer och Let’s deal. Nästan hela tillväxten kan tillskrivas just Lendo som ökade omsättningen med 26 procent under andra kvartalet.

Hela Schibsted omsatte 4.6 miljarder kronor andra kvartalet, i linje med analytikernas förväntningar.

Läs mer