Sök

Så gick det för MTG:s Youtube-låda Splay förra året

SplayMTG

Vigor Sörman på Splay. Foto: TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nätverket bakom Devetdu och I just want to be cool omsatte mer än 150 miljoner kronor 2017.

Splay är bolaget som byggt sina framgångar på Youtube. Nätverket har samlat en rad kända youtubers i Skandinavien i ett och samma nätverk och hjälper dem att sälja annonser på sitt innehåll och sina följarskaror. I Sverige representerar man bland annat humorgrupperna I just want to be cool och Jaques Thomas Oscar.

Förra året nådde bolaget en omsättning på över 150 miljoner kronor. Det är en ökning med 25 procent från 2016.

“Det är roligt att se att vi växer så kraftigt i de andra nordiska länderna. Där är vi unika jämfört med våra konkurrenter. Ingen annan har lyckats ta en lika stark nordisk position som vi”, säger Vigor Sörman, grundare och vd för Splay, i ett pressmeddelande från bolaget.

Vad är det som driver tillväxten?

"Premiumannonser, då fler mediabyråer och annonsörer har insett att vi erbjuder en högkvalitativ och brand safe (varumärkestrygg reds. anm.) annonsmiljö på YouTube och vårt erbjudande kring branded content (sponsrat innehåll reds. anm.)", skriver Vigor Sörman i ett sms till Breakit.

Om bolaget gjorde vinst eller förlust vill man inte avslöja. Det är svårt att utröna utifrån offentliga handlingar eftersom Splays intäkter inte koncernredovisas och man har verksamhet i flera länder.

Anledningen till att man inte redovisar mer detaljerade siffror är att mediekoncernen MTG, som äger bland annat Viasat och Viaplay, sedan länge är största ägare i Splay. För bara en månad sedan slukade MTG de sista procenten av ägandet i Splay.

I sin svenska årsredovisning skriver Splay att man idag har 3.000 olika sociala profiler i sitt nätverk som tillsammans har 400 miljoner följare över plattformar som Youtube, Snapchat, Instagram och Facebook.

Tidigare i våras stod det klart att Splay även kommer flyttas från MTG:s digitala investeringslåda MTGx till den nya avknoppningen NENT tillsammans med bland gammel-tv-kanalerna och MTG:s radiodel.

Läs mer