Sök

Qliro ökar omsättningen men redovisar förluster

QliroNelly

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

E-handelsbolaget Qliro gör förlust och räknar med beslut om Nelly inom två år.

Under fredagen presenterade e-handelsbolaget Qliro sin halvårsrapport.

Omsättningen under andra kvartalet uppgick till 807 miljoner kronor, en ökning från 805 miljoner kronor samma period året innan.

Resultat efter skatt landade på minus 91,7 miljoner kronor för det andra kvartalet, att jämför med minusresultatet på 5,3 miljoner kronor motsvarande period förra året. Här hänvisar bolaget till utgifter på 70 miljoner kronor för en gammal rättstvist

Qliro har tidigare flaggat för att modesajten Nelly, som varit ett sänke för Qliro, kan vara på väg att säljas. I rapporten skriver man att den utvärdering av framtiden för bolagen inom Qliro som aviserades i början av juni beräknas vara fullt genomförd inom 24 månader.

För Nelly utvärderas en börsnotering eller avyttring medan det för CDON Marketplace handlar om att finna strukturaffärer.

Nellys omsättning landade på 403 miljoner kronor under perioden april till juni, en ökning från de 364 miljonerna som omsattes motsvarande period förra året. 

Nellys omsättning steg 11 procent på kvartalsbasis, vilket är den högsta tillväxten på två år. Qliro pekar på att egendesignade varor, som utgjort hälften av försäljningen, varit en viktig faktor. Samtidigt fortsätter returerna, som fortfarande är högre än förra året, att tynga bolaget. 

Resultatet före avskrivningar var 29 miljoner kronor, betydligt lägre än de 45 miljoner kronor som redovisades för andra kvartalet i fjol. 

Qliro Financial Services har goda förutsättningar att fortsätta växa i nuvarande form, skriver Qliro. 

Läs mer