Sök

Truecaller dubblade intäkterna – gör fortfarande förlust

TruecallerTechTelefoni

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi på Truecaller. Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Uppköp och expansion gör att bolaget missar målet att vara lönsamma på månadsbasis.

Den svenska telefonboks- och kommunikationsappen Truecaller omsatte 108,3 miljoner kronor under 2017. Den är en fördubbling jämfört med året innan då bolaget omsatte 52,3 miljoner kronor, skriver Di Digital.

”Vi är så klart nöjda. Det är kul att kunna bevisa att Truecaller faktiskt kan bli ett väldigt fint bolag på sikt. Merparten av intäkterna kommer från vår annonsaffär, som har blivit mognare i takt med att vårt varumärke stärkts”, säger Alan Mamedi, vd och medgrundare till sajten.

Truecaller har länge haft svårt att tjäna pengar trots den stora mängden användare, där ungefär 100 miljoner använder appen dagligen på en global nivå. Under 2017 visar bolaget upp ett negativt resultat på 59 miljoner kronor och så sent som 2016 gjorde företagen en brakförlust på 182 miljoner kronor.

Alan Mamedi berättar för Di Digital att en del av minusresultatet förra året beror på Truecallers förvärv av den indiska startupen Chillr, en affär som dubblerade bolagets anställda i landet.

”Det beror delvis på uppköpet, som gjorde att vi drog på oss en del kostnader redan i slutet av 2017. Men vi har också expanderat själva och investerat i en större organisation”, säger han.

Det finns ingen tydligt prognos för när Truecaller ska vara lönsamma, det finns en intern plan för att nå ett positivt kassaflöde vid 2020 enligt Alan Mamedi. Samtidigt säger han att ingenting är säkert och att de kan göra andra prioriteringar längre fram.

Just nu verkar det inte heller finnas några planer på att ta in ytterligare externt kapital, men de vill samtidigt inte utesluta någonting och Alan Mamedi säger till sajten att de utvärderar förfrågningar från fall till fall.

Läs mer