Sök

Stora förluster för Kivra – fokus på tillväxt och fler användare

KivraDigitaliseringDigital post

Stefan Krook, vd på Kivra. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den digitala postlådan Kivra växer snabbt.

Papperspostens värsta fiende Kivra fortsätter att växa och omsättningen har ökat kraftigt de senaste åren, där vi tidigare har rapporterat om en omsättningen på 23 miljoner kronor för 2017.

Med Kivras färska årsredovisning i händerna står det klart att även förlusterna ökar. De har gått från ett negativt resultat på 21,7 miljoner 2016 till 35,5 miljoner förra året, en ökning på 63 procent.

När Breakit pratade med Kivras vd Stefan Krook om deras årsredovisning för 2016 räknade han med att omsättningen skulle mer än fördubblas och att förlusterna skulle öka, något som alltså stämmer in väl med uppgifterna i den senaste årsredovisningen.

“Det som är skönt att se är att vi nu får en bekräftelse på att vår intäktsmodell, det digitala portot, faktiskt fungerar. Vi siktar på att vi ska kunna tjäna pengar 2019”, sade Stefan Krook då.

Kivra skriver att de har lagt stort fokus på tillväxt av både användare och avsändare. De har också gått från 31 till 40 anställda i bolaget, vilket står för en stor del av de ökade kostnaderna.

Antalet användare uppgavs ligga på 1,8 miljoner användare under slutet av 2017, en siffra som sedan dess har stigit ytterligare och i februari var antalet användare 2 miljoner.

Läs mer