Allt fler företag vill anställa – men kompetensbristen fortsätter gäcka

Almi Företagspartner Rekrytering Finansiering
Allt fler företag vill anställa – men kompetensbristen fortsätter gäcka

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Reporter

Fler företag vill växa och anställa – men bristen på kapital och kompetens sätter käppar i hjulen för den svenska tillväxtmaskinen.

Blir svenska startups allt mer motiverade att växa? Det verkar så, enligt en ny undersökning där närmare två av tre små- och medelstora företag svarar att de har en hög eller mycket hög ambition att växa.

Under förra året, när Almi Företagspartner presenterade en liknande undersökning, svarade hälften att de hade en hög tillväxtambition. Till grund för svaren ligger intervjuer med cirka 1.500 vd:ar runt om i Sverige.  

Enligt rapporten hittar vi den största tillväxtviljan bland företagarna i Stockholm, följt av Kronoberg och Skåne. 

Rapporten pekar även på att allt fler öppnar upp för nyanställningar. Nu svarar över tre av fyra företag att de ska nyanställa inom tre år, att jämföra med förra året då siffran vad sex av tio. Stockholm och Skåne uppges vara ute på den vassaste rekryteringsoffensiven. 

Visionen om att nyanställa rimmar dock illa med det företagen pekar ut som största hindret för tillväxt – problem att hitta rätt kompetens. Just kompetensbristen har gäckat techsektorn under de senaste åren.  De så kallade kompetensutvisningarna, där vässade personer tvingats lämna Sverige, är en annan fråga som skapat debatt.  

Företag behöver naturligtvis även ofta finansiering för att växa, och i rapporten uppger närmare hälften av de svarande att de är i behov av mer finansiering. Sex av tio uppger att problemen hindrar dem från att växa. 

Här är några andra intressanta punkter ur rapporten:

# Tre av fem företag anser att deras affärsidé är skalbar.

# Närmare vart femte företag, 18 procent, planerar att fördubbla personalstyrkan inom tre år.

# 1/3 av företagen exporterar och lika många importerar. Samtidigt anser 1/3 av dem som inte exporterar att deras produkt skulle vara gångbar internationellt.

# Tre av fyra företag kommer att satsa på hållbarhet. 

Undersökningen är genomförd av Origo Group på uppdrag av Almi Företagspartner. 

Läs fler artiklar
LÄS MER