Referanza gör alla till influencers – avtal med Ticketmaster öppnar miljardmarknad

ReferanzaTicketmasterKonsertbiljetter

T.v: Martin Winiarski och Joakim Turesson, grundare av Referanza. Foto: Jonas de Lange samt Seantfr/Unsplash

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Amerikanska giganten Ticketmaster ska börja sälja den svenska startupens influencerverktyg.

Influencer marketing har varit en stor snackis i marknadföringsvärlden de senaste åren. Både svenska och internationella kändisar i sociala medier kan dra in tiotals miljoner kronor på att sprida reklambudskap till sina följare. För det krävs vanligtvis många och engagerade följare.

Startupbolaget Referanza har däremot tänkt annorlunda. Bolaget har skapat en ny tjänst som vänder blicken från de stora profilerna och mot dina närmaste kompisar istället.

Bolagets lösning ska helt enkelt få vanliga människor att rekommendera saker för varandra oftare på sociala medier.

I en tidigare intervju med Breakit förklarade bolagets vd och medgrundare, Joakim Turesson, idén så här:

“Vi kallar det ‘Micro Influencer Marketing’. Det som Influencer Marketing gör med kändisar och bloggare, gör vi med vanliga, nöjda och glada konsumenter som vill rekommendera saker för sina vänner. I snitt väljer någonstans mellan 30-50 procent av nöjda konsumenter att rekommendera, förutsatt att det är en stark upplevelse.”

Bolaget har riktat in sig på upplevelseindustrin och i Sverige har man evenemangsarrangörer som Mosebacke, Oscarsteatern och Berwaldhallen på kundlistan.

Nu har Referanza landat ett nytt riktigt tungt avtal med ingen mindre än bjässen Ticketmaster. Silicon valley-bolaget har byggt upp en plattform där man kränger över 400 miljoner biljetter per år till alla möjliga evenemang.

“Det här betyder extremt för oss, både för kommande investeringsrundor, internationella expansion och för försäljningen. Det här avtalet flyttar målen för oss och det är nu vi börjar ta oss uppför hockeyklubban (den kraftiga tillväxt som inträffar efter att ett bolag lagt en period utan intäkter på att ta fram sin produkt reds. anm.)”, säger Joakim Turesson.

Nu är tanken att Ticketmaster ska börja sälja Referanzas lösning till alla evenemangsarrangörer i sitt system, sedan delar de två bolagen på intäkterna. För den svenska startupen innebär det att man i ett svep får tillgång till kunder på 25 marknader med en omsättningspotential i miljardklassen.

“De har sex hundra kunder bara i Sverige så vi har att göra nu, kan man säga. Det blir ett strategiskt arbete framöver att jobba nära Ticketmaster, utbilda och informera deras säljorganisation och bearbeta de största kunderna till en början”, säger Joakim Turesson.

I samband med avtalet har Referanza dessutom anställt en ny säljchef, Jonas Wærn, som kommer fokusera enbart på det nya avtalet med Ticketmaster.

Läs mer