Sök

E-handelstrubbel för H&M – klädjätten missar målen rejält

H&M

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT samt skärmdump från H&M:s e-handel.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Tillväxten på nätet inte vad bolaget förväntat sig.

På torsdagsmorgonen släppte klädjätten H&M sin kvartalsrapport. Det var inga jubelsiffror, men ungefär i linje med analytikernas förväntningar.

En av de stora frågorna för bolaget är hur det går med omläggningen från fysiska butiker till e-handel. Under mars till maj i år ökade försäljningen på nätet med 17 procent, jämfört med samma kvartal föregående år.

Det kan vid en första anblick se ut som en positiv utveckling för bolaget, men man kan också se det från andra sidan. I förra kvartalsraporten skrev bolaget nämligen att man räknade med att e-handeln och bolagets nya varumärken – som Cos och Weekday – skulle växa gemensamt med 25 procent under året.

Det målet missar man alltså rätt rejält. Jämför man dessutom med första kvartalet 2018 minskar tillväxttakten med tre procentenheter. Under torsdagens presskonferens sade Karl-Johan Persson, vd för H&M, att målet om 25 procent tillväxt för helåret kvarstår.

I kvartalsrapporten berättar vd:n Karl-Johan Persson att logistikproblem hämmade tillväxten för bland annat e-handeln i Norden.

Den geografiska expansionen under våren har gått till Indien, Saudiarabien och Förenta Arabemiraten. Nu finns koncernens e-handel för huvudvarumärket – alltså H&M – på 47 olika marknader. Samtidigt har bolaget börjat sälja sina kläder på Tmall – Kinas motsvarighet till Amazon, något som bidragit positivt till omsättningstillväxten.

Exakt hur stor den digitala försäljningen i kronor och ören avslöjar inte bolaget i kvartalsrapporten. Tidigare har bolaget kommunicerat att onlineförsäljningen förra året uppgick till 29 miljarder kronor –  12,5 procent av koncernens totala omsättning.

Läs mer