Sök

Så går det för pressade H&M – störningar i svenska e-handeln

H&MKläderH&M

H&M-chefen Karl-Johan Persson. Foto: Janerik Henriksson / TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

H&M-bossen Karl-Johan Persson övertygar inte.

Klockan åtta på torsdagsmorgonen släpptes kvartalets hetaste rapport på Stockholmsbörsen. Det var klädjätten H&M som nu bekänner färg för resultatperioden mars till maj.

I sitt vd-ord flaggar koncernchefen Karl-Johan Persson för en del störningar på grund av övergången (transitionen) till ett nytt logistiksystem:

"Dessa transitioner är komplicerade och kan leda till tillfälliga störningsmoment vilket tyvärr inträffade under andra kvartalet på vissa av våra stora försäljningsmarknader. Detta påverkade butiksförsäljningen negativt i USA, Frankrike, Italien och Belgien men även onlineförsäljningen i Norden påverkades", skriver Karl-Johan Persson i rapporten.

Rörelseresultatet hamnade på 6007 miljoner kronor (7.650 miljoner kronor jämfört med samma period förra året) – det kan jämföras med analytikernas prognos på 6.056 miljoner kronor.

Nettoresultatet för kvartalet blev 4638 miljoner kronor (5.897 miljoner kronor jämfört med samma period förra året). Här trodde H&M-analytikerna i sina förhandsprognoser att nettoresultatet skulle bli 4.718 miljoner kronor.

Bruttomarginalen under kvartalet hamnade på 56,1 procent – analytikerna hade spått en bruttomarginal på i genomsnitt 55,8 procent.

Storleken på H&M:s varulager har länge varit ett orosmoment för aktieägarna. I morgonens rapport framgår att varulagret uppgick till 36.333 miljoner kronor – det är en ökning med 13 procent jämfört med samma tidpunkt förra året. Det motsvarar 18,2 procent av omsättningen (på rullande 12-månaders basis).

Karl-Johan Persson är inte nöjd med utvecklingen av lagersituationen:

"Sammantaget var dock kvartalets totala försäljning inte tillfredsställande vilket bidrog till att det utgående varulagret var fortsatt för högt", skriver han i rapporten.

H&M siktar på att minska lagret som andel av försäljningen från fjolårets cirka 17 procent till mellan 12 och 14 procent 2019-2022.

Läs mer