Sök

Kappahl är "tillbaka på banan" – e-handeln växer med 40 procent

Kappahl

Kappahl under en rea. Foto: Maja Suslin/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Jättarna pressas av nätkonkurrenterna. Men nu presenterar Kappahl en liten vändning.

Digitaliseringen sveper genom klädbranschen – något som fått jättar som H&M att skaka till rejält.

Grundproblemet är enkelt. Konkurrensen från nätet pressar deras affär i den fysiska handeln. Flera av klädjättarna har svårt att hänga med i racet på nätet, där nya spelare poppar upp med jämna mellanrum.

Kappahl sparkade sin vd med omedelbar verkan för två veckor sedan.

Bland annat hade det att göra med synen på hur man ska hantera konkurrensen från e-handeln.

"Styrelsen och verkställande direktören har olika syn i dessa viktiga frågor och det naturliga är då att gå skilda vägar”, hette det.

Under onsdagsmorgonen kom bolagets kvartalsrapport, som visar en ljusning. Kappahls försäljning ökade med 2,1 procent.

"Försäljningen i kvartalet inleddes avvaktande men ökade gradvis. Attraktiva kampanjer och ett effektivt varuflöde har bidragit till mindre reaförsäljning och en god bruttomarginal", skriver bolaget i rapporten. 

Bolaget presenterar även siffror för sin e-handel. Den ökade med 40 procent mot föregående år. 

"Över hälften av vår e-handel levereras via Click&Collect och bidrar till merförsäljning i butik", skriver Kappahl.

Dock utgör e-handeln bara 4,5 procent av den totala försäljningen. Jämfört med H&M, som fått utstå mycket kritik, är den siffran låg. I februari, på H&M:s första kapitalmarknadsdag, avslöjades att 12,5 procent av bolagets försäljning kommer från nätet. 

I reda siffror omsatte Kappahl 1.242 (1.217) miljoner kronor under kvartalet. Rörelseresultatet blev 121 (119) miljoner kronor. 

"Med utvecklingen under tredje kvartalet ser vi att KappAhl är tillbaka på banan", skriver den tillförordnade vd:n Göran Bille i rapporten, som slog analytikernas förväntningar. 

 

Läs mer