Sök

Catena media köper Asap Italia: “Nu blir vi störst i världen”

Catena MediaBettingKasino

Per Hellberg, vd på Catena media, kan jubla som en fotbollsgalen italienare över sin position som världsetta. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Gamblingbranschens stora trafikmotor blev just ännu större.

Catena media har sedan två år tillbaka dammsugit marknaden på mindre konkurrenter, och på onsdagen presenterade bolaget ett nytt storförvärv. Genom uppköpet av Asap Italia gör man en inbrytning på den italienska marknaden – och når samtidigt en ny milstolpe.

“Det här är vårt näst största förvärv genom tiderna. Med den här affären blir vi den absolut största ‘lead generatorn’, som det heter, på spel i hela världen”, säger bolagets vd Per Hellberg.

Bolaget har specialiserat sig på det som ofta brukar kallas för “affiliate” mot kasino- och gamblingbranschen. Affärsmodellen går i korta drag ut på att samla besökstrafik till en lång rad olika sajter som askgamblers.com, johnslots.com och freespins.se. På sidorna tipsar man besökarna om olika erbjudanden från gamblingbolag. Om någon av användarna blir kunder hos gamblingbolagen via Catena media får bolaget en bit av intäkterna från den nya kunden.

Eftersom “huset alltid vinner” i gamblingbranschen blir det en hel del pengar av det. Det har gjort bolaget till en favorit bland många investerare på börsen. Sedan grundarna ringde i klockan hos Nasdaq 2016 har aktiekursen gått upp med drygt 260 procent. Samtidigt har omsättningen ökat med över 200 procent under samma period – då jämför vi första kvartalet 2018 med första kvartalet 2016.

Med det nya förvärvet ökar omsättningen ytterligare ett hack. I affären betalar Catena media 16 miljoner euro – motsvarande ungefär 166 miljoner kronor. På toppen av huvudköpeskillingen finns även ett tillägg på maximalt 60 miljoner kronor, baserat på det förvärvade bolagets prestationer under det kommande året. Asap Italia uppges i ett pressmeddelande omsätta ungefär 3 miljoner kronor i månaden.

Den tillväxten har drivits på dels av organisk tillväxt men också av att man köpt upp mindre bolag i samma nisch. Med det nya italienska storförvärvet ser Per Hellberg fortsatt ljust på framtiden.

“Italienarna är ju lite halvgalna i sport. Det gäller både motor, cykel och fotboll. Det är en väldigt intressant marknad som växer ordentligt nu i och med utdelningen av fler spellicenser”, säger han.

Framåt vänder man bland annat blicken mot USA, där spelmarknaden just nu håller på att regleras om.

“Vi vill att de operatörer vi har som kunder ska kunna verka i väldigt lång tid framöver. Därför har vi riktat in oss på marknader som redan är reglerade eller är på väg att bli. Norge till exempel har vi nästan ingen verksamhet i, för vi ser inte att förbudet där kommer att förändras. Man hade kunnat gräva guld i Kina eller var som helst men vi vill ge oss själva och aktieägarna en trygghet på lång sikt i vår strategi”, säger Per Hellberg.

Han själv är nästan lika ny på Catena media som Asap Italia. Han gjorde sin första arbetsdag på bolaget för bara tre veckor sedan. Innan dess var han vd på Readly – ett slags Spotify för tidningar och magasin.

“Det har varit en fantastiskt intressant start. Det som imponerar mig mest med Catena media är hur man lyckats behålla kvalitén när man växer så snabbt. Det är lätt att man tappar fokus och gör saker som inte är viktiga i det här tempot. Jag ska försöka se till att vi fortsätter vara samlade och att trupperna förstår åt vilket håll vi ska springa. Det handlar dels om att förbättra våra nuvarande tillgångar, men också att vara väldigt aktiva med förvärv”, säger han.

Läs mer