Syskonen bakom Mockberg: "Vi har hemliga vägar för att nå ut"

Daniel Wellington Mockberg e-handel
Syskonen bakom Mockberg: "Vi har hemliga vägar för att nå ut"

Elvira och Daniel Eriksson är syskonduon bakom klockmärket Mockberg. Foto: Press / TT.

Johanna Ekström

Reporter

Så lyckas de kränga klockor trots hård konkurrens.

Den här artikeln publiceras ursprungligen den 30 juni 2018.

Elvira och Daniel Eriksson är syskonduon bakom klockmärket Mockberg, som de grundade i slutet av 2014.

Första hela verksamhetsåret omsatte bolaget 11 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2 miljoner kronor. Förra året hade omsättningen vuxit till 22 miljoner – utan riskkapital och i konkurrens med en rad andra klockmärken, bland annat extremt framgångsrika Daniel Wellington.

“Klockbranschen var en skyddad verkstad med några få stora spelare som i princip hade monopol. Det ändrade e-handeln på”, säger Daniel Eriksson, som är bolagets vd.

“När den tog fart för ungefär tio år sedan tvingades distributörerna tänka om och började plocka in varumärken som var heta på nätet. Det har gjort det möjligt att växa så snabbt”

Elvira Eriksson, som var den som först fick idén när hon inte hittade någon snygg klocka på nätet, står för all design i bolaget. Liksom Daniel Wellington har bolaget främst marknadsfört sig genom sociala medier och samarbeten med influencers.

“Vi har samarbetat med många av de stora, som Isabella Löwengrip, och det kommer vi att fortsätta med. Men utöver det har vi också våra egna Mockberg-vägar, som vi inte avslöjar för någon”, säger Daniel Eriksson.

Influencers räcker nämligen inte. Konkurrensen gör enligt Daniel Eriksson att man behöver göra något annorlunda för att lyckas.

“Man läser hela tiden om hur viktigt det är med sociala medier, men jag tycker att alla e-handlare borde fundera över om man kan hitta andra kanaler som inte är tillgängliga för alla”, säger han.

I slutet av förra året lanserade Mockberg på Alibabas e-handelsplats Tmall i Kina, som ungefär kan jämföras med Amazon. Efter den egna hemsidan är Tmall nu bolagets näst största försäljningskanal.

“Det är i Asien och framförallt i Kina som vi växer mest. Kina är ganska långt före oss när det kommer till e-handel, de handlar allt på nätet. Det finns verkligen potential att växa där, men det är som med allt annat att även om potentialen är stor så kräver det så klart jättemycket jobb också”.

Hur ser du på Amazons eventuella intåg i Sverige?

“För oss som är ett monobrand, vilket betyder att vi bara har ett varumärke, är det bara bra att få tillgång till fler kanaler att nå ut på. Det är jobbigare för dem som säljer andras produkter som måste börja konkurrera”.

Just nu lanseras Mockberg också i en rad europeiska länder, bland annat Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Italien, samt på en del mindre asiatiska marknader som Singapore och Hongkong.

För tillfället arbetar 10 personer på kontoret i Stockholm men innan årets slut räknar Daniel Eriksson med att de ska vara 15.

Mockberg har varit lönsamt från start, men vinsten har minskat för varje år i takt med expansionen. Förra året gjorde bolaget en vinst på 380.000 kronor. 

“Det viktiga för oss just nu är inte att maxa vinsten. Vi satsar på att växa teamet och expanderar dessutom in i 10 nya marknader i år vilket medför en hel del olika investeringar.”

“Däremot vill vi vara lönsamma. Det är inte min uppgift att utbilda folk, det finns säkert jättemånga fall där man behöver vara olönsam väldigt länge, men jag tror att det är bra för företag att tvinga sig själva till att vara lönsamma. Då måste man fokusera på de viktigaste sakerna”, säger Daniel Eriksson.

Det finns fortfarande inga planer på att ta in något riskkapital, men nyligen startade man en kampanj på Fundedbyme, där man planerar att ta in 2 miljoner kronor. Enligt Daniel Eriksson handlar det inte om pengarna, utan snarare om att “hänga på trenden med decentralisering.”

“Som konsument vill man gärna känna att man är med på något sätt. Det här är inget vi behöver göra, utan vi gör det för att ligga i framkant. Vi lägger inga pengar på att marknadsföra kampanjen, vi vill helst att det ska vara personer som redan är kunder som går in.”

Missa inte vårt event Breakit Scaleup Day 2018 den 17 oktober. Där kommer Mockberg-grundaren Elvira Eriksson avslöja hur hon gjorde för att skala upp sitt varumärke över hela världen.

Läs fler artiklar
LÄS MER