Sök

Malmöföretag har hjälpt Samsung att designa sin nya smartklocka

SamsungWearables

James Haliburton, medgrundare och vd för Topp. Foto: Malin Kihlström.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Under största hemlighet har designen bakom Samsungs nya smartklocka Gear S2 växt fram i två städer – Seoul och Malmö.

I mer än två års tid har Malmöbyrån Topp varit designpartner med den sydkoreanska elektronikjätten Samsung. Topp har bland annat lagt grunden för mobilplattformen Tizen som den nya smartklockan Gear S2 bygger på. 

“Vi har arbetat tätt ihop med Samsungs ingenjörer och designteam. Det är så klart väldigt positivt för oss att få samarbeta med ett så stort företag och att klockan omskrivs så mycket i techbloggar och på nyhetssajter,” säger James Haliburton, medgrundare och vd för Topp.

Han startade företaget 2013 tillsammans med sex kollegor från det svenska IT-bolaget The Astonishing Tribe, TAT. Kunderna är allt från lokala startups till multinationella storföretag som Samsung, energibolaget Eon och vitvaruföretaget Miele.

När det gäller elektronikjätten har Topp designat själva ramverket för smartklockorna. Ett ramverk kan beskrivas som ett bibliotek beståendes av standardiserade koncept, tillvägagångssätt och kriterier som hjälper designers att handskas med problem som återkommer under projektets gång. 

När det gäller Gear S2 har Topp varit inblandat i smartklockans användargränssnitt, visuella design och koncept för appar och tjänster.

James Haliburton tror att kunderna väljer just dem eftersom byrån har har utvecklat ett verktyg som gör det möjligt att snabbt få fram en prototyp av slutprodukten. 

“Ingen annan har utvecklat den typen av verktyg. Istället för att visa Samsungs tekniska chef en hundra sidor lång powerpoint kan vi visa hur appen faktiskt kommer att se ut, innan företaget bestämmer sig för att börja bygga och investera,” säger James Haliburton.

Skillnaden i koreansk och svensk kultur är förstås stor. Arbetslivet är starkt präglat av hierarkiska strukturer och beslut fattas oftast högt upp i toppen. 

En sak som är utmärkande i Korea är förmågan att väldigt snabbt ena enskilda individer runt ett gemensamt mål. Det finns en stark “kachi kapchida”-mentalitet som betyder let’s go together,” säger James Haliburton, som själv har bott i Seoul under en period.

Han fortsätter:

“Koreaner arbetar mycket hårt, dedikerat och långa timmar. Men det tror jag visserligen inte är något unikt för bara Korea. Många länder i världen är nog avundsjuka på den svenska arbetslivsbalansen.”

Framtidens utmaning inom wearable tech tror James Haliburton handlar mycket om den stora strömmen av data. Hur kan den användas för att förbättra människors liv?

“Just nu har vi till exempel en massa smarta klockor som kan hjälpa dig att få koll på din hälsa och träning. Men det handlar inte bara om hälsa och smartklockor. Icas hand scanners är ett exempel på wearables. Hur skulle de kunna användas för att stärka köpupplevelsen ännu mer? Att samla in data är inte svårt men att göra något vettigt av den är en utmaning.”

Förra året omsatte Topp närmare 30 miljoner kronor och går med vinst. Nu är målet att befästa sig på den svenska marknaden. 

“60-70 procent av våra kunder är internationella, många finns i Kalifornien och New York. Man kan säga att vi har gått i lite omvänd ordning, först världen och sen Sverige,” säger James Haliburton. 

Läs mer