Sök

VR-försäljningen dyker – men det finns en ljusglimt

MetaVROculus Rift

Hugo Barra, Facebooks chef för virtual reality, visar upp nya Oculus Go. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Leveranser av AR- och VR-headset sjönk kraftigt i det första kvartalet.

Leveranserna av headsets för augmented reality (AR) och virtual reality (VR) sjönk kraftigt i det första kvartalet. Totalt uppgick leveranserna till 1,2 miljoner enheter vilket motsvarar en nedgång om 30,5 procent på årsbasis. Det framgår av färska siffror från analysfirman IDC.

Mycket av nedgången hänförs till att man säljer VR-headsets separat. Under större delen av 2017 fick man med dessa headsets gratis när man köpte en smartphone inom lyx-segmentet, ett affärsförfarande som avslutades i inledningen av 2018.

Trots en svag start på 2018 väntar sig IDC att den totala marknaden för dessa headsets kommer att öka i år då fler aktörer börjar komma in på det kommersiella området för AR och VR samt att lågkostnadsprodukter börjar infinna sig i butikshyllorna såsom Oculus Go.

IDC väntar sig att marknaden för dessa headsets kommer att öka till 8,9 miljoner enheter i år, vilket motsvarar en tillväxt om sex procent på årsbasis. Analysinstitutet väntar sig att leveranserna kommer uppgå till 56,9 miljoner enheter per 2022.

På VR-fronten bedömer man att Oculus Go ser lovande ut inte bara på grund av att Microsoft löst samtliga problem runt VR, utan även för att man hjälper till att sätta konsumentförväntningar på liknande produkter i framtiden.

Enligt en affärsenhetschef på IDC bedömer man att momentum runt augmented reality kommer att tillta i takt med att fler företag går in på området och börjar utveckla mjukvara och tjänster som i sin tur kommer driva på hårdvarudelen.

Läs mer