Sök

Fikabox crowdfundar in miljoner – nu ska de ge sig på chipsjättarna

FundedByMeFikaboxFika

Amrit Singh vill skicka choklad med posten. Foto: Tobias Fischer/Botkyrka kommun

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

På fyra dagar har Amrit Singhs Fikabox fått in 1,2 miljoner kronor via crowdfundingplattformen Fundedbyme.

Företaget, som hämtat konceptet från internationella konkurrenter som Naturebox och Graze, satsar nu på en crowdfundingkampanj på Fundedbyme för att sprida tjänsten och ta in kapital.

“Nu har vi lagt ungefär ett år på att utveckla tjänsten och har haft den uppe i 14 veckor. Det är lite för tidigt att ta in riskkapital för oss så vi gör en crowdfundingkampanj nu för att få ambassadörer och ta in pengar som vi kan lägga på att sprida tjänsten till fler människor”, säger bolagets vd och grundare Amrit Singh.

Han kom på idén när han jobbade i England och såg en förlaga till Fikabox där.

“Konceptet finns redan i USA och England men det saknas på den nordiska marknaden så vi har kört hårt nu för att anpassa modellen efter nordiska användare och göra en unik tjänst på den här marknaden”, säger han.

Amrit Singh menar att det är stor skillnad på vilken typ av snacks människor föredrar i olika länder och att ett viktigt steg i produktutvecklingen har varit att hitta smaker som passar skandinaver.

“Tar man USA är det mycket mexikansk mat som kan vara relativt kryddstarkt och England är curry mer eller mindre en nationalrätt. I Sverige föredrar de flesta lite rundare och stadigare smaker. Sedan har vi vårt betygssystem som gör att om man inte gillar en specifik sort så slipper man få den igen”, säger Amrit Singh.

Urvalet baseras på en algoritm som behandlar varje enskild kunds betygsättning av tidigare snackssorter och anpassar nästa låda efter vad man har sagt att man har tyckt om innan. Amrit Singh berättar att det med över 100 sorters snacks tar för lång tid för att folk ska orka välja själva.

“Bara på den tiden vi har haft tjänsten uppe har vi fått in över 30.000 omdömen på de olika sorterna så vi blir allt bättre på att anpassa boxarna efter olika preferenser”, säger han.

Anledningen till att bolaget tar in kapital är framförallt för att öka tillväxttakten. Detta trots att det inte finns några direkta konkurrenter i Sverige eller Skandinavien i övrigt.

“Det är framför allt indirekta konkurrenter som vi vill ta marknadsandelar från. OLW och Estrella är ju de stora spelarna där. Vi vill växa snabbare än vad vi gör nu”, säger han.

Vidare förklarar Amrit Singh att Fikabox även siktar på att expandera till andra marknader i närtid och hitta fler kundgrupper.

“Norge ligger närmast till hands men även i Danmark kan vår tjänst passa väldigt bra tror jag. Sedan har vi börjat titta på saker som att samarbeta med till exempel flygbolag och leverera våra boxar tillsammans med dem”, säger han.

Läs mer