”Vi öppnar dörrar i hela Europa för priset av en säljare i Sverige”

”Vi öppnar dörrar i hela Europa för priset av en säljare i Sverige”

Är er scaleup redo att erövra Europa?
Med EIT Digitals acceleratorprogram får ni tillgång till ett ramstarkt europeiskt nätverk och hjälp med smart finansiering på plats.
”Vi kan föra samman relevanta personer inom några veckor”, säger Göran Olofsson, Sverigechef på EIT Digital.

Har ni etablerat er på den svenska marknaden och vill komma ut i Europa? Eller finns ni kanske redan online utanför Sveriges gränser men vet inte hur ni ska växa på själva marknaden?

Betalar ni en säljare för att göra jobbet men inget händer?

Läs mer: Nätverka, träffa investerare och bli inspirerad på EIT Digital Conference 2018 i Bryssel

Det finns en annan lösning här i Sverige. EIT Digitals skräddarsydda acceleratorprogram har sedan 2012 hjälpt 300 europeiska scaleups komma ut på andra marknader i Europa och in i hjärtat av Silicon Valley – och förmedlat investeringar på över 90 miljoner euro.

”Vi möjliggör snabb internationell expansion och tillväxt tack vare ett unikt europeiskt nätverk. Vi vet vem som letar efter en viss typ av lösning på en marknad eller i ett område och kan föra samma relevanta personer inom några veckor”, säger Göran Olofsson, Director på EIT Digital Sweden.

”Vi säljer inte åt bolag men öppnar dörrar och förmedlar kontakter som kan ge investeringar där pengarna kommer från rätt marknad och kanske till och med rätt bransch”.

Smart kapital kommer med i sällskap med kontakter och förståelse 

Göran Olofsson kallar det för smart kapital:

”Smart kapital kommer med i sällskap med kontakter och förståelse. Investerare som redan kan marknaden och i bästa fall branschen. Den typen av kapital kan vara svårt att hitta i Sverige”, fortsätter han.

Acceleratorprogrammet pågår i tolv månader och kan förlängas med ytterligare tolv.   

”Alla bolag som har genomgått inkubation är intressanta. De kan vara redo för Europa och Silicon Valley”, säger Göran Olofsson och lyfter fram “33-listan” – Ny Tekniks och Affärsvärldens årliga lista på Sveriges mest innovativa teknikföretag – som exempel på bolag som är i rätt fas.

Vill ni komma ut i Europa? Läs mer om EIT Digitals acceleratorprogram här!

Svenska bolaget Furhat, vars sociala robot idag används av bland andra Disney, Honda Robotics, Toyota och Intel, är med på 2018 års 33-lista. Furhat är ett alumnibolag från EIT Digitals accelerator och lyckades i fjol ta in 20 miljoner kronor från två europeiska riskkapitalbolag. Detta via kontakter som etablerades under tiden i acceleratorn.

Ofta matchar vi ihop pigga scaleups med stora företag som behöver innovativa lösningar men kanske inte hinner utveckla på egen hand

”Vi har följt Furhat från början och förvånas inte över att de lyckats dra in pengar så att de fortsättningsvis kan ligga i spetsen för utvecklingen av konverserande AI och social robotik”, säger Göran Olofsson.

På årets 33-lista finns även Gleechi, en svensk startup som tar fram programvara för att animera naturlig handinteraktion i realtid. Året 2015 vann Gleechi EIT Digitals ’Challenge’-tävling och antogs 2016 till EIT Digitals partnerprogram. I höstas landade Gleechi ett innovationsprojekt inom industrin tillsammans med Rise SICS Västerås och franska CEA (kommissionen för alternativ energi och atomenergi). I projektet utvecklas en VR-verktyg som ska förbättra säkerheten i den europeiska industrin.

”Som medlem i vårt partnerprogram får man tillgång till ett ekosystem bestående av 200 små och stora bolag och forskningsinstitut som letar samarbeten för kommersiella innovationsprojekt”, säger Göran Olofsson och fortsätter:

”Gleechis projekt är ett bra exempel på hur man genom partnerprogrammet kan utvidga sin affär. Från att förbättra spelupplevelser till att bli en viktig komponent i digitaliseringen av industrin”.

Läs mer: Så formar digitaliseringen Europa – besök EIT Digital Conference i september i Bryssel

Små, teknikdrivna företag har ofta en specifik expertis inom en nisch. De har korta beslutsvägar och hög riskvillighet. Faktorer som gör dem intressanta som partners för större företag.

”Ofta matchar vi ihop pigga scaleups med stora företag som behöver innovativa lösningar men kanske inte hinner utveckla på egen hand”, säger Göran Olofsson.

Faktaruta: Det här krävs för att antas till acceleratorprogrammet

  • Ni måste vara etablerade på den svenska marknaden eller har en onlinedel utomlands.
  • NI måste ha ambitionen att växa internationellt och förmågan att skala upp snabbt
  • Ha en digital produkt eller tjänst som bidrar till den digitala omställningen och ryms inom något av EIT Digitals fem affärsområden: Digital Cities, Digital Industry, Digital Infrastructure, Digital Wellbeing och Digital Finance
  • Produkten eller tjänsten måste vara digital och teknikdriven. Gärna “deep tech” inom en egen nisch, där ni äger era lösningar.
  • Att redan ha gjort en finansieringsrunda är en fördel. Men ni kan också ha börjat med eget kapital och behöver mer.
     


Göran Olofsson, Director på EIT Digital Sweden.

Läs fler artiklar
LÄS MER