Sök

Svenska Virtusize köps upp av japanska investare

Virtusize

Virtusizes grundartrio samt vd:n. F.v: Gustaf Tunhammar, Peder Stubert, Andreas Olausson och Erik Ekstrand. Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Hela bolaget säljs för 111 miljoner kronor.

Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi är stolta över att ha lyckats etablera Virtusize som ett av världens ledande bolag inom storleksrekommendationer. Att vi dessutom lyckats nå lönsamhet är ett bevis på produktens och affärsmodellens styrka", säger Gustaf Tunhammar, bolagets nuvarande VD, i ett pressmeddelande.

Den svenska startupen har utvecklat en tjänst som ska göra det lättare att e-handla kläder som faktiskt passar. Med hjälp av måttdata – mått på kläderna – jämför tjänsten storleken på dina favoritplagg med kläder som du funderar på att köpa.

"Det är blandade känslor att sälja något som man har byggt i sju år, men det känns samtidigt fantastiskt att Virtusize får nya krafter att fortsätta växa vidare med. Att vi dessutom kan ge våra ursprungliga investerare en bra avkastning är kul”, skriver Erik Ekstrand, medgrundare av Virtusize, i ett mejl till Breakit.

Bolaget grundades 2011 och var under en period ett av de hetaste bolagen på den svenska startupscenen. Idén fick dock aldrig något riktigt fotfäste i hemlandet och även om man lyckades locka till sig storkunder som Nelly och brittiska Asos förlorade man kundavtalen igen. Samtidigt tvingades bolaget skära ned på antalet anställda.

Det var då man bestämde sig för att rikta blicken österut.

“Sverige är en väldigt liten marknad. I Japan har du däremot en jättelik, homogen marknad där alla pratar samma språk och har mycket pengar att handla för. Japan och Asien har mycket större förutsättningar”, sade vd:n Andreas Olausson, i en tidigare intervju med Breakit.

Sedan starten har bolaget bland annat lyckats locka till sig Ax:son Johnson-koncernens D-Ax, Mats Qvibergs investmentbolag Öresund och japanska BBF som investerare. Nu får alltså ägarna dela på 111 miljoner kronor.

En av köparna i den nya affären är Yahoo Japan. Även om sökmotorn räknats ut fullständigt i Europa är den fortfarande mycket populär i just Japan.

I vintras besökte Breakits Jon Mauno Pettersson Virtusize på plats i Tokyo.

Läs mer