Flow Network dubblar räckvidden – börjar samarbeta med Stampen

Breakit - Flow Network dubblar räckvidden – börjar samarbeta med Stampen

Ett typiskt Flowblock

Jonas de Lange

Reporter

Flow Network har håvat in storfisken Stampen Media. Samtidigt slopas nu deras starkaste annonsformat – på grund av adblockers.

Vi har tidigare kunnat rapportera om mediernas problem med annonsblockerare, så kallade adblockers.

Nu har problemen även börjat drabba videoströmningstjänster som svenska Flow.

I det nya samarbetet med Stampen har bolaget bestämt sig för att gå bort från såkallade pre-rolls, det vill säga reklamsnuttar som spelas upp innan själva klippet man vill titta på.

Per Möller, vd på Flow, tror dock inte att det blir något stort problem för vare sig Flow eller Stampen.

“Vi delar filosofi med Stampen om att sätta användarupplevelsen i fokus. Visst blir det färre kronor per tittning om man förutsätter att intäkten per tittning är den samma. Men nu har vi betydligt större räckvidd vilket förhoppningsvis gör att annonsvärdet ökar mer än antalet tittare gör”, säger han.

Annonsintäkterna från Stampens sajter kommer istället att komma från Flows längre program i form av reklamspottar som påminner mer om traditionell tv-reklam. Bolaget har bland annat börjat sända spansk och italiensk fotboll vilket förhoppningsvis kan ge större annonsintäkter än vanliga videonyhetsklipp.

Enligt Stampens digitalchef Peter Holmlund är det rädslan för de tidigare nämnda adblockertilläggen som ligger bakom beslutet.

“Det gör att fler sätter på adblockers på våra sajter och då blir minskar alla andra annonsintäkter på sajten eftersom de också försvinner. Det är en för stor del av vår affär för att vi ska vilja riskera det”, säger han.

Bara för några veckor sedan skrev vi om Flows senaste kapitalrunda där bolaget tog in drygt tio miljoner kronor och företaget fortsätter att ta steg framåt, inte bara i Sverige utan även på internationella marknader.

“Saker sker väldigt fort på webbtvmarknaden och vi satsar för fullt både på att expandera i Sverige och lansera tjänsten på andra marknader”, säger Per Möller.

Flow delar på reklamintäkterna från klippen som visas på deras samarbetspartners sajter.

Läs fler artiklar
LÄS MER