Sök

Breakit får ny storägare – gör tung satsning på daglig (!) podd

BreakitPoddarBreakit

Breakits Olle Aronsson (vd), Camilla Björkman (affärsutvecklingschef) och Stefan Lundell (innehållschef).

Breakit

Breakit

Marknad värd hundratals miljoner hägrar för Breakits grundare.


Det tog knappt två veckor – sedan var Breakits nyemission på 8 miljoner kronor i hamn.

“Intresset var större än väntat och vi hade kunnat få in dubbelt så mycket pengar om vi velat. Vi sålde väl oss för billigt som vanligt”, säger Breakits medgrundare Stefan Lundell.

Han syftar på värderingen av hela Breakit som i nyemissionen hamnade på 50 miljoner kronor, före investerat kapital.

Bland de nya ägarna märks familjen Wilkne. Thord Wilkne var med och startade IT-bolaget WM-data som köptes upp av brittiska Logica i slutet av 2006.

“För oss är det ett verkligt kvalitetstecken att få in en så duktig och välrenommerad investerare som familjen Wilkne. Självklart är pengarna viktiga men den kompetens som familjen Wilkne kan tillföra är ovärderlig”, säger Olle Aronsson, vd och medgrundare på Breakit.

Breakit har sedan starten för tre år sedan växt kraftigt. I fjol mer än fördubblades omsättningen till 12 miljoner kronor.

Med det nya kapitalet från nyemissionen i ryggen är planen att fortsätta gasa med en rad nya satsningar.

“Först ut blir en stor investering i poddmarknaden. Där ser vi en möjlighet som de andra medieaktörerna har missat. Redan idag omsätter den här nischen flera hundra miljoner men mediebolagen har varit dåliga på att kapitalisera på det intresset”, säger Camilla Björkman som är kommersiell chef på Breakit.

Planen är att dra igång en daglig näringslivspodd där ambitionen är att både vara nyhetsdrivande och ge de vassaste analyserna.

“Vad jag vet finns det inte något liknande på den europeiska marknaden. Vi kommer inte bara rapportera om nyheter utan ta hjälp av Breakits redaktion för att kommentera och analysera det som händer på marknaden”, säger Stefan Lundell och fortsätter:

“Själv älskar jag affärsskvaller så räkna med en rejäl dos av det också varje dag”.

Han och Olle Aronsson har i drygt fem år drivit en podd med fokus på tech-delen av näringslivet. Den dagliga podden kommer att ha ett bredare anslag.

“Vi kommer att lägga kraft på de delar av näringslivet där det händer spännande saker och där tillväxten är stark. Ambitionen är att du bara ska behöva lyssna på vår podd för att ha koll på det svenska näringslivet på daglig basis”, säger Stefan Lundell.

Han har redan rekryterat en av Sveriges mer rutinerade näringslivsjournalister som programledare och producent för den nya podden.

“Hon är en riktigt drömvärvning som får presentera sig själv när det är dags”, säger Stefan Lundell.

Breakits plan på en daglig näringslivspodd är också goda nyheter för potentiella samarbetspartners. En rad företag har visat intresse för att sponsra podden men ännu är inget klart.

Mejla Stefan Lundell direkt om du vill veta mer – stefan@breakit.se.

Läs mer