Sök

Mediestartupen KIT delas mitt itu: ”Det blir som en startup – igen”

BonnierBonnier Growth Media

Peder Bonnier knoppar av teknikplattformen till eget bolag. Foto: Skärmdump samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Peder Bonnier lägger tekniken i eget bolag.

Bonnier har klivit in med 70 miljoner, dels riskkapital och dels lån, i mediestartupen KIT.

Mot läsaren syns initierad och smart journalistik. Men under huven har KIT fokuserat på att bygga en teknikplattform kallad ”story engine”. Med hjälp av data från publiceringar från KIT och dess partners ska verktyget kunna ge rekommendationer kring det mest effektiva sättet att kommunicera en historia – redaktionell eller kommersiell – via sociala medier.

Nyligen har bolaget också börjat att sälja ett egenutveklat videoredigeringsverktyg, kallat ”Video studio”.

Nu delas Kit upp i två bolag: Ett renodlat teknikbolag – och ett mediebolag.

Peder Bonnier, en av de tre grundarna, blir vd för teknikbolaget som ska fokusera helt på att skala upp och sälja teknikplattformen.

”Det känns väldigt spännande att jobba med en teknikplattform med hög tillväxt och potential bortom Sverige. Vi lanserade för två månader sedan och har redan adderat över 30 kunder”, säger Peder Bonnier till Breakit.

Linda Öhrn Lernström tar över efter Peder Bonnier som vd för mediebolaget KIT.

”Det är två verksamheter som har olika förutsättningar. Mediebolaget har helt andra utmaningar än vad som kommer med att skala upp en teknikplattform i stort sett från noll”, säger Peder Bonnier.

Mediebolaget kommer att bestå av Kits produktionsstudio för native-annonsering, samt den journalistiska produktionen.

Enligt KIT:s pressmeddelande ska mediebolaget kunna ”stå på egna ben”. Tidigare år har dock KIT gjort stora förluster. 2016 gick företaget 31,6 miljoner kronor back, och hade intäkter på drygt 8 miljoner kronor.

Bokslutet för 2017 är ännu inte offentligt, men enligt Breakits uppgifter ska omsättningen mer än fördubblats till drygt 16 miljoner kronor.

Frågan är om redaktionen kommer att behöva slimmas.

”Mediedelen kommer att vara lönsam på månadsbasis i år. Det kommer säkert att ske förändringar där, men exakt vilka förändringar det handlar om är primärt en fråga för Linda Öhrn Lernström”, säger Peder Bonnier.

Innan uppdelningen bestod KIT av omkring 25 medarbetare, varav majoriteten är på mediedelen.

Teknikbolaget kommer att bestå av ledning, produkt- och utvecklingsteam samt ett mindre antal kommersiella roller.

”Det blir som en startup – igen”, säger Peder Bonnier.

Kit grundades 2015 av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

Läs mer