Sök

Mathem passerar miljarden – "Är fortfarande störst på nätet"

MathemMat på nätet

Tomas och Karolin Kull, grundare Mathem. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Mathem omsatte över en miljard kronor och ökade förlusten under förra året.

Den digitala matbutiken Mathem omsatte 1 083 miljoner kronor under förra året, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med 2016, skriver Market.

Det är dock inga solskenssiffror eftersom den totala tillväxten på marknaden låg på 19 procent, enligt sajten. 

Samtidigt gjorde Mathem ett minusresultat på 169 miljoner kronor. Det är att jämföra med 2016 då bolaget omsatte runt 976 miljoner kronor och backade 119 miljoner kronor. 

Tomas Kull, vd och grundare av Mathem, förklarar att siffrorna är enligt plan samt kan kopplas till lageretableringen i Malmö. 

”Under våren jobbade vi inte lika hårt med att driva tillväxt för att få igång driften av lagret ordentligt", säger Tomas Kull till Market.

Han hänvisar även till avskrivningar och stora marknadsföringskostnader. För det gäller att satsa på marknadsföring om man vill nå kunderna i det utökade utbudet av matkassar – där matjättarna tagit upp kampen. 

Tomas Kull säger att Mathem fortsatt är störst på nätet. Grundaren menar att de kunder som lämnar främst gör det för att de slutar handla på nätet, inte för att gå till konkurrenterna. 

Under torsdagen kunde vi berätta att Icas e-handelskaos fått butiker att be kunderna om ursäkt. I den ökade konkurrensen väntar en tuff kamp för många handlare. 

Läs mer