Breakit - Thomas Mattsson om Jan Helins förslag: En för enkel lösning

Thomas Mattsson om Jan Helins förslag: En för enkel lösning

Jonas de Lange
Jonas de Lange
23 sep 2015, kl 13:26

Expressens chefredaktör Thomas Mattson sågar Jan Helins uppmärksammade förslag – och ger samtidigt adblocker-användarna en känga.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
23 sep 2015, kl 13:26

Vi har tidigare skrivit om Aftonbladetchefen Jan Helins förslag om att sätta upp en betalvägg för de användare som använder sig av annonsblockeringsappar på deras sajt.

Konkurrenten Thomas Mattsson på Expressen tror däremot att det är en för enkel lösning att spärra ute läsare som inte är villiga att betala och att det istället handlar om att utbilda marknaden.

“Man kan testa sådana metoder, och det görs ju redan, men över tid måste man återupprätta det historiska samförståndet mellan medieföretag, annonsköpare och publik”, skriver han i ett mejl till Breakit.

Han är inne på den linje som lyftes fram av andra mediechefer i en tidigare artikel här på sajten. Det handlar bland anant om att inte använda för påträngade annonsformat för att läsarna inte ska uppleva annonser som ett lika störande moment.

Thomas Mattsson anser att annonsköparna framåt måste börja tänka mer långsiktigt och gå bort från format som inte accepteras av användarna.

“Samtidigt, och här måste vi kanske bli mer tydliga, bör publiken också förstå att etablerade medier inte kan erbjuda undersökande journalistik eller reportage inifrån Syrien gratis utan reklamfinansiering. Det kostar att bemanna stora redaktioner dygnet runt, men det är samtidigt samhällsviktigt att det bedrivs professionell journalistik”, skriver han.

Han tror inte heller att medierna kommer att kunna leva på betalande läsare framöver, trots att internationella medier som New York Times och Financial Times har sett viss framgång med sina betalväggar.

“Det finns inslag av naivitet i diskussionen om läsarintäkter, och jag tror att det är bra att ha en realistisk uppfattning om potentialen där. Det betyder inte att man inte ska försöka, utan snarare att annonsaffären inom överskådlig tid kommer att vara viktigare för de allra flesta mediehus.”

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel