Postnords hantering av Kinapaketen granskas av Post- och telestyrelsen

Postnord e-handel Post– och telestyrelsen
Postnords hantering av Kinapaketen granskas av Post- och telestyrelsen

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/ TT/Tomas Oneborg.

Tobias Blixt

Reporter

Myndigheten ska undersöka om Postnord bryter mot kraven på postoperatörer i Sverige.

Efter en ökad mängd klagomål har Post- och telestyrelsen meddelat att de inleder en granskning av Postnords rutiner i samband med deras hantering av paket som skickats från länder utanför EU.

Anmälningarna mot Postnord har varit höga hos både PTS, ARN och Konsumentverket efter att avgifterna på Kinapaketen infördes.

Klagomålen till Post- och telestyrelsen har bland annat handlat om långa väntetider, deras hantering av tull, moms och avgifter, samt Postnords egen klagomålshantering.

Granskningen ska undersöka om Postnord har brutit mot några av de krav som postoperatörer i Sverige är skyldiga att leva upp till, meddelar Post- och Telestyrelsen i ett pressmeddelande.

Först och främst kommer Postnord att behöva svara på ett antal frågor rörande bolagets klagomålshantering, något som ska vara avklarat senast den 20 augusti i år. Myndigheten kommer sedan att fatta ett beslut om hur tillsynen går vidare.

Senast under gårdagen kunde vi på Breakit avslöja att Postnord och Wish hade skrivit på ett avtal som gör att avgifterna på varor som beställs via företaget försvinner. Då kunde vi också bjuda på en exklusiv intervju med Wish Nordenchef som berättade hur avtalet kom till och vad det innebär för kunden.

Läs fler artiklar
LÄS MER