Sök

Qliro norpar Klarna-topp – David Lundqvist blir ny kommersiell chef

KlarnaQliroBetalningar

David Lundqvist och Lena Hackelöer, blivande kollegor på Qliro. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Han lämnar Klarna efter tio år.

David Lundqvist har jobbat på Klarna i närmare tio år, senast i rollen som chef för tekniskt sälj. Nu rekryteras han av e-handelskoncernen Qliro, där han axlar rollen som kommersiell chef.

Man kan fråga sig varför en e-handelskoncern som Qliro rekryterar fintech-expertis, men det har sin naturliga förklaring. Bolaget, som äger Cdon och Nelly, håller just nu på att stöpas om till ett fintechbolag och satsa allt på betallösningen Qliro financial services – en rak konkurrent till Klarnas checkout.

"Qliro är ett fantastiskt bolag som genomgår en spännande resa med extrem tillväxt. De har stora planer och alla förutsättningar för att lyckas genomföra dem. Jag ser verkligen fram emot att få vara med på den resan efter sommaren", skriver David Lundqvist i ett mejl till Breakit.

En intressant detalj är att David Lundqvist hämtats av Qliros marknadschef Lena Hackelöer, som även hon har ett förflutet på Klarna.

“David har en lång bakgrund inom betalningar och kommer bli en del av ledningsgruppen för att hjälpa oss att etablera Qliro vidare på marknaden”, säger hon till Breakit.

"Jag började på Klarna när det var ett relativt litet företag med färre än 100 anställda. Det har varit en fantastisk erfarenhet och jag är tacksam för alla möjligheter jag har fått under min tid där. Efter 9 fantastiska år vet jag vad det innebär att skala och utveckla ett bolag under enorm tillväxt och det är något jag verkligen brinner för", skriver David Lundqvist.

Kampen om e-handelsbetalningarna i Sverige blir allt hårdare. Breakit kunde för ett år sedan rapportera om Qliros grepp att dela med sig av sina intäkter från konsumentkrediter med handlarna, snarare än att ta betalt av dem för tjänsten.

Läs mer