Gamla kläder och reor – vi har smygtestat H&M:s nya storsatsning Afound

Breakit - Gamla kläder och reor – vi har smygtestat H&M:s nya storsatsning Afound

Tobias Blixt

Reporter

Hundratals produkter krängs för under halva priset – men fokus tycks ligga på H&M:s egna kläder.

Du är speciell.

Det är det första meddelandet som möter dig när du surfar in på Afounds butik.

Snällt, tänkte jag. Men vad har ni att erbjuda?

Det har varit mycket snack om den nya outlet-satsningen Afound från H&M. Breakit var först i Sverige med att avslöja klädjättens hemliga projekt, när vi helt enkelt vandrade in i det hemliga kontoret och kollade läget.

Den officiella lanseringen för Afound sker under morgondagen, då man öppnar upp dörrarna till butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Men redan nu går det att smygkika på butikens onlinebutik

Jag bestämde mig därför för att surfa in på H&M-satsningen i hopp om att kunna göra en liten analys. Vad är egentligen grejen med Afound? Vilka varumärken rör det sig om? Vill H&M bara sälja av sina gamla, stora klädlager?

Först och främst: Visst finns det andra märken än H&M:s egna på Afound. Vi hittar allt från Gucci och Prada, till Na-kd och Dr. Martens. Och det är inte bara kläder: även inredning och accessoarer, så som klockor, ryms på sajten.

Utbudet är stort.

Foto: Skärmklipp från Afounds herrsida, där Cos får oväntat mycket utrymme.

Men det blir ändå snabbt tydligt att det är de egna produkterna som står i rampljuset. Kollar vi bland lyxmärken som Louis Vuitton och Prada så finns det exempelvis 17 respektive 128 produkter på sajten. 

Motsvarande siffror för H&M:s egna varumärken är flera hundra.

På startsidan är det, vid en första anblick, också just egna varumärken – så som H&M:s egna varumärke Cos – tillsammans med andra svenska märken som frontas.

Med jämförelsevis små lager av större internationella märken kan man lätt fråga sig hur länge Afound faktiskt kommer att sälja de här lyxprodukterna? Vad händer när dessa 17 produkter från Louis Vuitton säljer slut?

Det lilla lagret indikerar inget större samarbete mellan H&M och lyxmärket.

Det är alltså svårt att säga hur stort fokus som Afound kommer att lägga på stora internationella märken framöver. Just nu verkar det som att de främst har kunnat köpa in några gamla lager som de kan sälja ut med normala reapriser.

Grundidén verkar således vara att H&M ska kunna kränga bort sina egna enorma lager – samtidigt som de kryddar erbjudandet med prissänkta varor från större varumärken. 

Men vi ska väl ge Karl-Johan Persson och de andra en ärlig chans?

Även om starten lämnar lite att önska på den fronten.

Läs fler artiklar
LÄS MER