Sök

Instagram lanserar shopping i Stories

InstagramInstagram StoriesSociala medier

Foto: TT / Istockphotos

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Från och med i dag blir det ännu enklare att sälja genom Instagram.

Instagram har i omgångar försökt förbättra möjligheterna att sälja produkter genom appen. I slutet av april öppnades Instagram shopping upp i Sverige, vilket gjorde det möjligt att lägga in små digitala prislappar i bilderna.

Nu har funktionen fått stöd även i det populära formatet Stories, skriver Techcrunch. Det innebär att användarna kan välja att trycka fram mer information om produkter som de fastnar för.

“Med 300 miljoner dagliga användare på Instagram Stories, hittar människor allt oftare nya produkter från märken de gillar”, skrev Instagram i ett pressmeddelande.

Själva köpen sker inte på Instagram. Istället visas pris och information om produkten upp för kunden, som sedan kan välja att klicka sig vidare till butiken för att slutföra köpet.

Breakit har tidigare skrivit en förklarande artikel där vi reder ut vanliga frågor kring Instagram shopping. Där finns det steg för steg instruktioner som beskriver hur du kommer igång med funktionen.

Sedan tidigare har det varit möjligt att låta användare gå vidare till sidor genom att svepa uppåt med fingret i Instagram Stories.

Läs mer