Sök

Guidettis favoritapp får kidsen att spela fotboll – tar in nya miljoner

Just Football

Foto: Press samt TT.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Nu har Just Football ställt in siktet på Holland.

Just Football har tagit fram en app som ska göra det enklare att spela "spontanfotboll", och riktar sig främst mot ungdomar. 

Med appen vill bolaget även koppla ihop det digitala och det riktiga fotbollsspelandet och på så sätt få ut unga på planen. Verkliga prestationer skapar en digital fotbollskarriär och statistik i appen.

“Det finns en stark fotbollsspelarkultur och en stark Fifa-kultur, men ännu inga produkter som lyckats brygga ihop de här två olika världarna. Det vill vi göra”, säger bolagets vd Joel Fredman Klockar.

I höstas testlanserade Just Football sin tjänst i Sverige och har nu runt 50.000 nedladdningar. Sedan dess har bolaget även fått in fotbollsspelaren John Guidetti som ambassadör.

“Vi hörde av oss till honom om för att höra om vi kunde göra någon liten grej tillsammans eftersom vi tycker att han är en bra ambassadör för spontanfotboll. Nu har han klivit in som huvudambassadör. Han gör olika marknadsaktiviteter och han har många bra kontakter”.

Guidetti är dock inte delägare i bolaget.

Nu växlar Just Football upp ytterligare och tar in 8 miljoner kronor av en rad ängelinvesterare, bland dem Erik Fischbeck och Gert Nordin, tidigare storägare i börsraketen Hexatronic, Christian Ehrhardt, som bland annat är styrelseordförande i House of Dagmar och Levina Persson, produktchef på Natural Cycles.

“Vi ville visa att vi kan få ut kidsen på fotbollsplanen. Det har vi lyckats med. Nu ska vi förstärka teamet och gå in på nya marknader. I sommar lanserar vi i Nederländerna och inför nästa år vill vi vara redo för att skala internationellt”, säger Joel Fredman Klockar.

I rundan värderas bolaget till 58 miljoner kronor.

Läs mer