Tom Hopes nya drag – börjar sälja kläder

Tom Hope e-handel
Tom Hopes nya drag – börjar sälja kläder

Tom Hopes grundare Tomaj Sangchi är glad över att intresset för bolagets nya huvtröja är stort.

Caroline Englund

Reporter

E-handelsraketen Tom Hope breddar utbudet och satsar på huvtröjor.
Den nya produkten sålde för 1 miljon kronor – redan innan lansering, enligt grundaren.

Tom Hope, som tillverkar och säljer handgjorda armband med små ankare som spänne, har sedan första försäljningsåret 2015 gått från en omsättning på drygt 10 miljoner kronor till 87 miljoner kronor 2017.

Bolaget har satsat stort på marknadsföring i sociala medier och har exempelvis 342.000 följare på Instagram och nästan 1,5 miljon följare på Facebook.

Det var också på grund av ett inlägg i sociala medier som idén till den nya produktkategorin dök upp.

Grundaren Tomaj Sangchi berättar för Breakit att bolaget gjorde huvtröjor med Tom Hope-logga på till sina anställda för två år sedan.

“Vi laddade upp en bild på dem på sociala medier och fick 1000-tals kommentarer. Många ville veta om man kunde köpa tröjorna och då började vi tänka att det här kanske kunde vara något”, säger han.

Tom Hope breddar alltså nu sitt utbud med huvtröjor och enligt Tomaj Sangchi är den nya produkten redan en succé.

“Vi sålde för över en miljon innan lansering”, säger han och berättar att den första upplagan av tröjorna tog slut redan när de kunde förbeställas men att bolaget släpper en ny upplaga med dubbelt så många tröjor nästa vecka.

“Jag trodde att det fanns intresse för tröjorna men blev förvånad över att de sålde så bra. De släpptes trots allt när det var rekordvärme ute”, säger han.

Huvtröjorna har Tom Hope-loggan tryckt på bröstet och ett snöre som liknar bolagets armand i huvan. De säljs för 89 euro.

“Det här är en del i att vi lägger mer fokus på att vara ett märke. I september släpper vi vår nya webbsajt och då ska vi lansera ännu fler produkter”

Vad blir det för produkter?

“Det vill jag inte avslöja nu men det kommer att handla både om produkter i de kategorier vi redan har men även en del överraskningar”.

Läs fler artiklar
LÄS MER