Sök

Ljud, citybutiker och Amazon? Så blir framtidens Ikea

Ikea

Foto: Istockphoto

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Möbeljätten har gett sig själv tre år att digitaliseras.

I en artikel från TT publicerad av Omni, berättar Ikea-koncernens vd Jesper Brodin om framtidsplanerna för att digitalisera varuhusets grundkoncept.

“Med de experiment vi gör har vi gett oss tre år för att hitta Ikea-konceptet för framtiden”, säger han.

Det handlar bland annat om satsningar på e-handel och snabbare hemleveranser. Man diskuterar även att låta Amazon sälja Ikea-varor - något som Breakit kunde berätta redan i oktober.  

Ikea har tidigare medgett att man ligger efter på nätet. Jesper Brodin säger dock att han är glad över att Ikea inte gjorde några större digitala satsningar redan för tio år sedan.

“För då hade vi satsat på fel teknologi och grävt ner pengar i fel lösningar”, säger han.

I fjol var det ungefär fem procent av Ikeas försäljning som gjordes online.

Utöver e-handelssatsningar testar Ikea även citybutiker i bland annat Madrid, Stockholm och Tokyo. Dessutom har man nyligen inlett ett samarbete kring ljud med företaget Sonos.

Läs mer