Det tog bara några timmar efter att Apple släppt sin nya version av operativsystemet iOS - sedan toppade apparna som gör det möjligt att blockera annonser försäljningslistorna i App store. Populärast blev snabbt appen Peace som amerikanen Marco Arment utvecklat. För honom personligen betydde succén att pengarna formligen började spruta in.
Ändå väljer Marco Arment nu att sluta sälja appen.
I ett uttalande på sin egna sajt skriver Marco Arment att "det inte känns bra" på grund av att appen skadar många som inte förtjänat det. Han skriver det inte rakt ut men kanske syftar han på några av världens alla nyhetssajter. För mediebolagen är den snabba ökningen i användandet av annonsblockerings-appar inget annat än en mardröm. Ju fler som använder sig av dessa verktyg desto svårare blir det för mediebolagen att tjäna pengar på internetannonsering.
Att Marco Arment drar tillbaka sin app är naturligtvis välkommet för medieindustrin men fortfarande finns det flera andra appar kvar på App Store med syfte att blockera annonser.