Volvo cars kaxiga mål: Dubblad försäljning 2025

Volvo Cars

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: TT.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Den svenska biltillverkaren vill elektrifiera hälften av sina bilar närmaste sju åren.

Volvo Cars planerar att dubblera försäljningen och höja vinstmarginalen lika mycket senast i mitten av nästa årtionde. Därmed ska Volvo Cars ta en årlig försäljning på knappt 600.000 fordon i nuläget till 1,2 miljoner bilar.

Det framgår av ett pressmeddelande på torsdagen och av rapporteringen i flera internationella medier, däribland Financial Times. För att nå målet krävs en årlig tillväxt på 15 procent.

Den nya planen och de nya målen ska förverkligas genom bland annat med hjälp av den nya tjänsten, Care by Volvo, som företaget introducerade i samband med lanseringen av modellen XC40. Kunderna kan till ett fast månadspris "abonnera" på sin bil. Förutom betalningen av själva fordonet ingår tjänster som försäkring, reparation och service. Ambitionen är att 50 procent av kunderna ska använda sig av Care by Volvo i mitten av 2020-talet.

Företaget planerar även för att 50 procent av de producerade bilarna ska vara elektriska runt 2025.

Dessutom ska omkring en tredjedel vara självkörande vid samma tidpunkt. Förra året sålde Volvo Cars 24.000 enheter till taxinätverket Uber och enligt Financial Times pågår diskussioner med andra företag för liknande leveranser.

"Förvandlingen av vår flotta är fullständig. Nu är det dags att utstaka vår framtid", säger vd Håkan Samuelsson enligt Financial Times.

Omstruktureringen kommer i samband med att Geely planerar en börsnotering av Volvo Cars. Det kinesiska företaget har klargjort för de investmentbanker som är involverade i processen att en notering inte är aktuell om Volvo Cars eventuella börsvärde understiger 260 miljarder kronor.

Läs mer