Sök

Blev Apple precis en aktivist – eller vill de bara tjäna mer pengar?

GoogleAppleiPhone

Erik Wisterberg är reporter på Breakit.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits Erik Wisterberg om Apples känga till Facebook.

Jag brukar aldrig titta på Apples events. Det haglar oftast för mig helt obetydliga ”nyheter” som av någon anledning får Apple-evangelisterna att twittra som galna.

Att se vuxna människor jubla över ”animojis” kan få mig att vilja krypa ned under en sten och aldrig mer komma fram.

Men igår kväll hände något.

På utvecklarkonferensen WWDC klev Apple-cheferna med Tim Cook i spetsen upp på scenen med ett intressant övergripande tema. De lät nästan som aktivister – inte börs-bossar.

Korståget går i den personliga integritetens namn. Tim Cook har tidigare slagit fast att det är ”en mänsklig rättighet”.

I går kväll stod det klart att detta inte bara gäller i Apples egna produkter. Nu ska den amerikanska techjätten skydda oss andra amerikanska techjättar som Facebook.

Apple säger att de ska göra det ”dramatiskt mycket svårare” för techjättar att spåra användare på individnivå över internet. Bolaget lät nästan som en gammal hederlig nätaktivist i en tid då de flesta företag gör tvärtom.

Så hur ska detta gå till?

Några konkreta steg presenterades:

# Apples webbläsare Safari ska ge dig möjligheten att blockera den spårning som sociala medier-knappar, som gilla och dela, utför.

”Det visar sig att de kan användas för att spåra dig, oavsett om du klickar på dem eller inte. I år sätter vi stopp för det”, sade mjukvaruchefen Craig Federighi.

Safari ska via en popup ge dig möjligheten att stänga av spårningen.

# Digitala fingeravtryck förstörs. Våra enheter (datorer, telefoner, paddor) kan spåras via ett slags digitalt fingeravtryck. Baserat på massor av datapunkter som din enhet ger ifrån sig kan den skiljas ut från alla andra enheter och spåras över internet. Apples nya operativsystem för Mac och Iphone ska automatiskt förstöra dessa fingeravtryck.

”Din Mac kommer se ut mycket mer som alla andra, och det kommer att vara dramatiskt mycket svårare för databolag att identifiera din unika enhet och spåra dig”, sade Craig Federighi.

Så till den viktiga frågan: Varför gör Apple detta?

Sannolikt är Apple inte någon aktivist i dyra techkläder. Med alla skandaler kring hur information om oss samlas in, lagras och missbrukas har Apple identifierat en stor affärsmöjlighet.

Till skillnad från Facebook och Google lever Apple inte på annonsintäkter. Deras intäkter byggs istället upp av försäljningen av dyra, lättanvända och snyggt designade produkter. Om bolaget kan addera ett till lager – ett skydd mot spårning – i känslan som uppstår när du packar upp din nya Apple-produkt kan värdet öka ytterligare.

Det blir ett sätt att motivera den höga prislappen på produkterna, och kanske en möjlighet att på sikt höja den än mer.

Det blir också ett effektivt sätt att ge konkurrenter som Facebook och Google en rejäl integritetssmocka.

Fotnot: För mer perspektiv i frågan, läs DN:s Martin Gelin som är inne på samma spår

 

Läs mer