Nu vill Klarna ge dig shoppingtips – med Make your marks hjälp

Klarna Make Your Mark Content marketing
Nu vill Klarna ge dig shoppingtips – med Make your marks hjälp

Jonas Terning (t.v.) och hans team på Make your mark ska hjälpa Klarna att bli kompisar med användarna. Foto: Press samt skärmdumpar från Klarna-appen.

Jonas de Lange

Reporter

Produktionsbyrån Make your mark ska ansvara för nyhetsflödet i Klarnas app.

Den digitala banken Klarna började som alla andra banker. Med en tråkig blå logga och ett stenhårt fokus på siffrorna. 

Idag har bolaget en dominerande, höglönsam position på e-handelsmarknaden i Sverige – till den grad att en initierad källa till Breakit beskrivit verksamheten som “det svenska näringslivets mest självspelande piano”.

Men i takt med att bolaget håvat in hundratals miljoner i vinst har man nu lagt om strategin till något bredare.

Den tråkiga blå loggan har blivit rosa och reklamfilmerna präglas av mycket löst kopplade referenser till bolaget smidiga – eller “smooootha” som Klarna själv säger – betallösning.

I den nya versionen av bolagets app syns numera även ett flöde med nyheter om till synes lite vad som helst. Artiklar om hur man får den rätta sommarlooken blandas med tips för en bra morgonrutin och hur man får rätt look inför sommaren.

För en utomstående kan det verka högst oklart vad nyhetsflödet har att göra med Klarna. Satsar bolaget på att bli en marknadsplats? Ska man utmana Amazon och sälja prylar själva?

Nej, riktigt så är det inte berättar bolagets marknadschef David Sandström.

“Contentdelens (artiklarna i appen reds. anm.) syfte är primärt att skapa en roligare och mer insiktsfull köpupplevelse. Om du har köpt en läderjacka är det kanske intressant med 5 tips på hur man sköter en sådan. Eller om du köpt en resa till Paris få tips på intressanta butiker och caféer. Feeden blir på så sätt en smidig assistent som hjjälper, guidar och inspirerar”, skriver han i ett mejl till Breakit.

För att styra satsningen har Klarna tagit hjälp av produktionsbolaget Make your mark.

“Det här är ett otroligt roligt uppdrag för oss på Make Your Mark. Klarna är en stimulerande uppdragsgivare fylld med smarta personer med globala visioner som ställer höga krav på sin omgivning. Att få vara med och hjälpa dem på en del av deras resa är väldigt spännande”, säger Jonas Terning, vd på Make your mark.

Vi har tidigare kunnat rapportera att Klarna även tar fram en lösning som ska låta konsumenter spåra sina e-handelspaket direkt i Klarna-appen. Nyligen har bolaget även lanserat betalkortet som Breakit kunde berätta om redan för två veckor sedan.

Läs fler artiklar
LÄS MER