Så vill Apple konkurrera med Googles och Facebooks riktade reklam

Facebook Apple Sociala medier
Så vill Apple konkurrera med Googles och Facebooks riktade reklam

Apple vill utmana Google och Facebook med riktad reklam. Vd:n Tim Cook. Foto: TT/Kollage

Finwire / Breakit

Teknikjätten Apple vill utöka annonsverksamheten med ett nytt nätverk för appar.

 Det rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Under det senaste året har Apple hållit möten med Snap, Pinterest och andra företag kring ett deltagande i ett Apple-nätverk som skulle distribuera annonser i respektive app. Apple skulle då få en del av annonsintäkterna, beroende på avtal.

Det är oklart hur långt Apple har kommit i sitt arbete kring annonsnätverket.

Apple uppger att man samlar personinformation som namn, ålder och appaktivitet i App Store, vilket resulterar i riktade annonser. Annonsintäkterna från App Store utgjorde 13 procent av de totala tjänsteintäkterna om cirka 30 miljarder dollar för räkenskapsåret som avslutades i september i fjol. Apple har samtidigt en målsättning om att öka tjänsteintäkterna till 50 miljarder dollar per 2020.

En satsning skulle då innebära att man börjar konkurrera med Google och Facebook med marknadsandelar om 35 respektive 25 procent, enligt researchfirman eMarketer.

Det sker mot bakgrund av avtagande försäljning för både smartphonesegmentet och iPhones. Apple har börjat snegla mot sin tjänsteverksamhet för att driva tillväxt, vilket inbegriper App Store-försäljning, musikstreamingstjänsten och mobila betalningar.

Apple har dock tidigare misslyckats med annonsverksamhet. 2010 lanserade man tjänsten iAD som sålde annonser via mobila appar men misslyckades då man var dyrare än konkurrenter och hade många annonsbegränsningar. För två år sedan stängde man ner tjänsten.

Läs fler artiklar
LÄS MER