Breakits vd: Därför använder vi Facebook-pixeln på vår sajt

Breakit GDPR Pixelgate
Breakits vd: Därför använder vi Facebook-pixeln på vår sajt

Olle Aronsson är medgrundare på Breakit.

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Breakits vd och ansvarige utgivare Olle Aronsson om varför vi använder Facebook-pixeln på vår sajt.

Breakit har granskat hur Facebook-pixeln används av svenska riksdagspartier. Facebook-pixeln är ett litet spårningsprogram som man kan installera på sin sajt för att kunna spåra vad besökarna gör. 

Men det är inte bara svenska riksdagspartier som använt sig av den här metoden för att kartlägga sina användare. Även medier har utnyttjat programmet.

Breakit har idag kunnat berätta att publicister som Schibsted och DN bestämt sig för att ta bort pixeln sedan GDPR infördes. Men vi på Breakit har fortfarande kvar den.

"Vi har framförallt använt den för att marknadsföra våra egna event", säger Breakits vd och ansvarige utgivare Olle Aronsson i Breakits podcast.

I praktiken innebär det att om du har varit inne på Breakits sajt och kollat på våra event har vi samlat in information om dig. Den informationen kan vi sedan använda för att rikta reklam mot dig på Facebook. 

"Jag har resonerat såhär – det Facebook-pixeln gör är att den kollar vilka länkar du klickar på när du är inne på Breakit", säger Olle Aronsson.

Han menar vidare att det inte är mer integritetskränkande att Facebook vet var du klickar på Breakits sajt än vad det är att Facebook vet vilka av de länkar Breakit har postat på Facebook som du har klickat på.

Via Facebook lägger Breakit upp många länkar varje dag och om du klickar på dem får Facebook den informationen.

"Jag och Breakits jurister har inte tolkat det som att vilka artiklar du klickar på på Breakit är en personuppgift."

Vad som kanske får läsarna att höja lite på ögonbrynen är att Breakit tidigare inte har berättat att vi har Facebook-pixeln installerad. 

"Vi ser det som att det här inte omfattas av GDPR och att det inte är helt utrett. Det är den tolkning som jag har gjort men nu kommer vi iallafall att lägga till en skrivning om Facebook-pixeln i vår personuppgiftspolicy efter den här granskningen," säger Olle Aronsson i podden. 

Sedan podden spelades in har den skrivelsen lagts till i Breakits personuppgiftspolicy – för att läsa den klicka här.

Läs mer

Blod (kanske inte), svett (absolut) och lite tårar – här är vad vi lärt oss om att hitta product market fit

Min chefs mejl är snart olagliga – men det är inte de enda konstiga effekterna av GDPR

Breakit mot nytt rekordår – omsättningen lyfter 50 procent (nästan)

Läs fler artiklar
LÄS MER