Sök

Kristoffer Triumf: "Någon kommer att revolutionera poddandet"

AcastPoddarVärvet

Kristoffer Triumf. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Dealen med poddplattformen Acast har gjort att Kristoffer Triumf kan leva gott på "Värvet". Ändå tycker han att podcastare tjänar på tok för lite och väntar på att någon ska revolutionera branschen.

Han satte det långa samtalet på kartan när han drog i gång intervjupodcasten Värvet i mars 2012. I dag har det blivit 193 samtal som laddats ned över 30 miljoner gånger och kändisarna står i kö för att få tala till punkt i Kristoffer Triumfs poddstudio hemma i Vällingby.

De populäraste avsnitten har runt en halv miljon nedladdningar.

“Jag tror inte många magasin eller tv-program har de siffrorna. Min känsla är att det kommer att komma en betallösning som revolutionerar poddandet,” säger Kristoffer Triumf och fortsätter:

“Vi får kanske en femtedel i annonsintäkter jämfört med tv-branschen, men gör så otroligt mycket mer för varumärkena. Jag kan inte komma på en enda reklamfilm jag sett med IF (försäkringsbolaget) det senaste året, men hör hela tiden “tack IF” genom Alex och Sigges podd.”

Värvet började som ett hobbyprojekt utan någon uttänkt plan. Kristoffer Triumf hade precis lämnat reklambranschen och jobbat som redaktör en säsong för komikerparet Filip Hammar och Fredrik Wikingssons program Breaking News. Förhoppningen med podden var att den skulle göra honom synlig och leda till fler frilansuppdrag inom tv och standup.

Till en början fanns det omkring 20 personer som han var nyfiken att träffa. Men helt luststyrt var inte valet av intervjupersoner ändå. Soran Ismail, Kristoffer Appelquist, Alex Schulman och Lina Thomsgård hade alla ett stort antal följare på Twitter och fick folk att upptäcka Värvet genom sina konton.

“Soran var den första jag intervjuade och när avsnittet hade laddats ned 104 gånger efter ett dygn så tyckte jag det var jättemäktigt. Sen blev det en strategi att välja folk med många följare i sociala medier, speciellt på twitter. Men det var ju ett räckviddstänk mer än ett affärstänk.”

Värvet är snart uppe i 200 avsnitt där lyssnarna även fått bekanta sig med intervjuaren själv. Det har skrivits många artiklar om personen bakom Värvet och Kristoffer Triumf har varit öppen med sin bakgrund som varit varken svart, vit eller rak. I flera års tid levde han ett ganska destruktivt liv med mycket alkohol och droger.

“Jag bestämde mig för att bli nykter för elva år sen. Jag var trött på att vara full helt enkelt – nästan lika trött som jag är på att prata om det i intervjuer.”

Tror du att du har lättare att få människor att öppna sig på grund av din egen resa?
 

“Nej, egentligen inte. Kanske hör det ihop på något sätt men jag tror människor tycker om att prata med mig för jag är nyfiken på dem.”

Uppväxten i Strängnäs beskriver han som medioker. Som ett ställe där han aldrig trivdes så speciellt bra.  

“Jag skulle ge min uppväxt 2 plus i betyg. Originellt nog kände jag mig annorlunda och hittade inte riktigt min plats. Hittade inte mig själv eller vad jag skulle hålla på med.”

Utanför kommungränsen har han fått utrymme att söka sig fram. Copywriting och skrivande har varvats med teaterutbildning och standup. I dag är podden hans leverbröd och han kan plocka ut en skaplig månadslön. Bolaget, Triumf et cetera, som han driver med frun Malin, omsatte förra året 2,2 miljoner kronor. Det var en ökning med drygt 30 procent jämfört med fjolåret och resultatet blev runt 600 000 kronor.

“Pengar är inte en så stor drivkraft men det är skönt att känna en ekonomisk trygghet. Jag tjänar mycket mer pengar än vad jag behöver, jag har ingen utbildning och ingen ekonomisk trygghet i övrigt. Jag kommer inte från pengar och för första gången i mitt liv kanske jag kan bygga någon slags ekonomisk buffert.”

Ett halvår efter starten fick Kristoffer Triumf sin första sponsor i Värvet. För drygt ett och ett halvt år sedan blev han signad av den svenska poddplattformen Acast vilket han beskriver som en vändning. I dag säljer han ingenting alls på egen hand.

“Det kommer in en del förfrågningar men jag hänvisar dem alltid dit. Jag tänker att det finns människor som har det som jobb så det är bättre att de gör det. Däremot är jag inblandad i den kreativa delen av säljet.”

Han tror att han är en av de poddare som vågar testa flest olika sorters kreativa samarbeten med sina annonsörer. Till skillnad från till exempel Hannah och Amanda och Alex och Sigge, så har han ingen given parhäst att småprata kring produkterna med.  

"De gör ju det väldigt bra och jag är avundsjuk ibland för de verkar ha så kul med sina sponsorer. Jag har andra kreativa utmaningar. Nu gör jag små dokumentärer om Bosch vitvaror, jag ska göra en stor grej med ett försäkringsbolag där jag ska testa en usp och jag har gjort quiz i Brothers-butikerna. Jag tycker nog att jag är rätt bra på det där.”

Apropå Hannah Widell och Amanda Schulman så skrev vi i somras att Kristoffer Triumf avbrutit samarbetet med deras mediebolag Perfect Day. Målet var att bygga flera typer av produkter kring honom och hans varumärke på olika sorters plattformar.

“De är ett säljbolag och jag hade ju Acast redan. Den dealen är lite för bra och samarbetet lite för inarbetat för att jag skulle våga hoppa över till dem. Så då blev det någon luddig managementbit kvar och det är inte deras starkaste sida plus att jag var lite osäker på vad jag ville få ut av den sidan. Men det är no hard feelings, jag gillar dem och är imponerad av deras sätt att monetarisera sina poddar.”

Om Värvet har varit en succé från början så har det gått trögare för den internationella versionen som lanserades i april 2014. De svenska lyssnarna har inte följt med som han räknat med.  

“Nej, det har inte lyft på det sättet. Den tuffar på och går helt okej. Men samtidigt vill jag hitta en ny publik och det kommer ta tid. Jag får inte USA:s mest kända komiker det första halvåret, som jag fick med Värvet. Det är en otroligt mycket större resa, det finns en kvarts miljon podcasts där. När jag började i Sverige fanns det en som var känd. Så jag känner fortfarande att det här är något att satsa på.”

Namn: Kristoffer Triumf.
Ålder: 41.
Uppvuxen: Strängnäs.
Bor: Hässelby utanför Stockholm.
Familj: Gift med Malin och tillsammans har de sonen Love.
Karriär i korthet: Nöjesguiden Malmö, sen Stockholm, reklam och internet under 1999 till 2010, tv (Breaking news med mera) 2010-2013, Värvet sedan 2012.
Jobbar bäst: När det är morgon.
Den perfekta dagen: Den innehåller jobb och familj på ett härligt sätt. Och mycket kaffe. Och sötpotatis. Just nu längtar jag till sommaren – ja, den var precis här men jag måste ha missat den.
Favoritapp: Acast så klart.

Läs mer