Sök

De är säkra på att världen behöver minst en till dejtingapp

TinderTricesnapchat

De båda grundarna f.v. Simon Lidén och Oscar Hentschel

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

För kort tid sedan lanserades dejtingappen Trice som ska göra det lättare för folk att få igång snacket med sina potentiella partners.

Appen är det senaste tillskottet till det digitala dejtingsegmentet och kombinerar Tinders matchningssystem med Snapchats kommunikationsplattform. För de som inte känner till de två förlagorna så bygger dejtingappen Tinder på att man utifrån bilder på främlingar väljer att gilla eller inte gilla en person. Om två personer gillar varandra uppstår en chat där man kan prata med varandra.

Snapchat är i sin tur en tjänst där användare kan skicka tillfälliga bilder till varandra som försvinner efter ett fåtal sekunder. 

“Vi såg att det är många dejtingappar som nischar sig på olika sätt antingen utifrån geografisk plats, användarnas intressen eller bakgrund. Men det är ingen som har nischat sig på annorlunda kommunikationsformer” säger Oscar Hentschel som har grundat bolaget tillsammans med Simon Lidén.

Enligt de själva finns det idag ett problem med just kommunikationen efter själva matchningen i andra dejtingappar. Oscar Hentschel beskriver det som att man samlar matchningar på hög snarare än faktiskt pratar med nya människor.

“När man bara har text som kommunikationsmedel är det lätt att fastna i stela fraser och raggningsrepliker. Med Trice kan man istället visa varandra mer av sin vardag och skapa ett mer naturligt samtal”, säger han.

Det finns redan hård konkurrans inom dejtingsegmentet med stora internationella aktörer som Tinder och Badoo men Oscar Hentschel tycker inte att det är ett problem. Enligt honom är det inte ovanligt att ungdomar använder flera dejtingappar parallellt.

“Dejtingappar skiljer sig från till exempel sociala medier eftersom du inte behöver söka dig till samma app som alla dina vänner. Det är snarare en fördel att inte ha samma app som sina kompisar efter som det hela handlar om att träffa nya människor”, säger han.

Appen handlar med andra ord mitt mellan en dejtingtjänst och en social media-tjänst. De har dock valt att följa Snapchats inkomstmodell snarare än Tinders. I likhet med Snapchat kan Trice-användarna göra så kallade “stories”, det vill säga att ta bilder som syns för alla deras matchningar i 24 timmar.

Pengarna kommer i form av företag som betalar för att synas bland användarnas “stories” och kan också göra det möjligt för användarna att lägga till bilder eller filmklipp till annonsörernas stories. Det kan till exempel vara en festival som ger användarna möjlighet att lägga upp korta videoklipp på sig själva inne på festivalområdet.

“Vi vill inte använda oss av banners eller något sådant för att tjäna pengar. Det ska vara material som användarna faktiskt vill ta del av och kännas sömlöst för dem”, säger Oscar Hentschel.

Nästa steg för bolagt nu blir att bygga upp en användarbas och marknadsföra tjänsten genom reklam och medverkan vid olika event. För det krävs dock kapital och det kan vara på väg in.

“Vi är i samtal med en affärsängel just nu men jag kan inte säga vem. Det jag kan säga är att det hade varit bra för bolaget att få in lite kapital för att kunna sprida tjänsten till fler användare”, säger Oscar Hentschel.

Läs mer