Sök

Kinneviks modesajter går som tåget – växte med 20 procent första kvartalet

Georgi Ganev, vd på Kinnevik och Cristina Stenbeck, storägare i Kinnevik. Foto: Press samt Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

TIllväxten ökar för Global fashion group.

Omsättningen i Global fashion group (GFG), Kinneviks delägda nätmodehandlare för tillväxtmarknader, ökade proforma med 19,9 procent i fasta valutor under första kvartalet 2018. Proforma är ett sätt att redovisa för att göra det lättare att jämföra mot tidigare perioder om ett bolag till exempel genomfört förvärv mellan två jämförelseperioder.

Motsvarande kvartal förra året var tillväxten 18,6 procent.

Det framgår av GFG:s rapport för det första kvartalet. I e-handelskoncernen ingår flera olika e-handelssajter som Dafiti, Lamoda och Namshi. Kinneviks stora motor Zalando ingår dock inte i GFG, som ägs till 35 procent av Kinnevik.

En försvagning av viktiga valutor för bolaget påverkade försäljningstillväxten mätt i euro, det gällde speciellt den brasilianska realen, ryska rubeln och australiensiska dollarn.

Bruttomarginalen minskade med 1 procentenhet, från motsvarande period 2017, till 37,0 procent. GFG hänvisar nedgången till marknadsinvesteringar i form av sänkta priser för Dafiti, Zalora och The Iconic.

Den justerade EBITDA-marginalen – rörelsemarginalen innan skatt, avskrivningar och nedskrivningar – landade på -13,6 procent, jämfört med 13,9 procent samma period föregående år.

Kinnevik äger 35 procent av GFG, som är det största onoterade innehavet för investeringsbolaget.

Läs mer