Sök

Klue växer – slukar lyxiga köp- och säljgrupper på Facebook

Klue

Foto: Press / Istockphotos.com

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Trots Facebook-tjänsten Marketplace finns det fortfarande ett värde i köp– och säljgrupper på plattformen.
Det menar Klues vd Johan Engström – som precis tagit över två grupper.

Den digitala auktionsutmanaren Klue startade 2016 och står bakom en ny typ av värderingstjänst. Företaget erbjuder bland annat digitala värderingar och intyg från experter, utan att själva arrangera auktioner.

På så sätt ska säljare av lyxiga föremål – som inte nödvändigtvis vill sälja sin pryl via ett auktionshus – kunna skapa trygghet hos eventuella köpare.

Efter en nyligen stängd kapitalrunda på en miljon kronor, där Ryskaposten-grundaren Daniel Pilotti, Amaury de Poret och Linus Andreen var några av investerarna, meddelar företaget nu att man tagit över två stora köp- och säljgrupper på Facebook.

“Det som är intressant med de här Facebook-grupperna är, utöver deras många medlemmar, att både medlemmar och alla annonser godkänns av administratörerna. Då kan man skapa ett community där man bara säljer kvalitet, till skillnad mot exempelvis Blocket eller Tradera”, säger Johan Engström vd på Klue.

Grupperna som Klue nu får tillgång till heter Lyxloppis och Lyxloppis Heminredning Stockholm. Tillsammans har de två grupperna cirka 130.000 medlemmar.

I utbyte får gruppernas två skapare aktier i Klue. 

Hur mycket de får eller det totala värdet på affären vill Johan Engström inte avslöja, men han berättar det är ett steg i Klues strategi för ökad tillväxt.

“Den stora skillnaden för oss är att vi ser en mycket större viral spridning på Facebook, får vi ut en annons där så kommenteras det, lajkas och så vidare. Det spiller in betydligt fler användare därifrån än på Blocket och Tradera”, säger han.

“Fokus ligger på att växa grupperna, tjäna medlemmarna ännu bättre och därigenom driva trafik till vår tjänst.”

Varför satsar ni på Facebook-grupper nu när Facebook Marketplace finns?

“Marketplace är lite som Blocket och grupperna är mer ett community. Det är mer än bara köp och sälj. Man diskuterar gemensamma intressen och medlemmar hjälper varandra hitta produkter de gillar.”

Klue grundades av tidigare Bukowskis-chefen Johan Engström och Erwan Lemonnier, med bakgrund hos Trustly och Spotify. Företaget hade 2017 intäkter på 300.000 kronor och under 2018 räknar man med att den siffran kommer att landa på 500.000 kronor.

Sofia Andersson startade gruppen Lyxloppis 2013 och två år senare startades gruppen Lyxloppis Heminredning Stockholm av en annan kvinna.

Läs mer