Sök

Efter GDPR-kritiken – Google ska diskutera frågan med publicister

Google

Googles vd Sundar Pichai. Foto: AP Photo/Tsering Topgyal/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

IT-jätten har fått det hett om öronen.

Vi har tidigare berättat om GDPR-konflikten mellan Europas medier och Google. Annonsörer har varit kritiska till Googles inställning till den nya lagen och tror att bolaget kan komma att stärka sin ledande marknadsposition ytterligare.

Fyra branschorgan har tidigare skickat ut ett gemensamt brev till Googles vd Sundar Pichai där man kritiserade bolaget för att ha väntat i sista sekund med att annonsera sina GDPR-förslag.

Vidare får man kritik för att inte ha anslutit sig till ett branschövergripande ramverk som många annonsörer och utgivare kommer att använda.

Nu rapporterar Wall Street Journal att  Google för samtal med annonsörer inför införandet av GDPR. 

Google ska möta branschorgan, de som står bakom brevet, den 24 maj för att diskutera frågan. Enligt Google har man fört samtal med över 10 000 annonsörer och användare av deras digitala annonseringstjänster. 

"Vi fortsätter att öppna dörrarna för våra partners att engagera sig i diskussioner om GDPR", säger en talesperson för Google.

Om Google och mediebolagen inte kommer överens kan konflikten bli en dyr historia.

Den nya förordningen, som träder i kraft den 25 maj, kräver i många fall att företagen erhåller ett definitivt godkännande för att använda de europeiska personuppgifterna. Om man bryter mot reglerna riskerar man böter om fyra procent av de årliga intäkterna eller 20 miljoner euro, beroende på vilken som är störst.

Läs mer