Sök

Startupen Glamlin ska ge kunderna råd med hjälp av AI och Facebook

Glamline-handel

Teamet bakom startupen Glamlin som är ett dotterbolag till finska Boxy. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Skönhetstips med hjälp av artificiell intelligens på Facebook och Whatsapp. Det är startupen Glamlins affärsidé – som nu lanseras i Sverige.

Tjänsten ger råd och erbjuder kunderna produkter inom områden som hår, hudvård och smink. Den som använder tjänsten får först svara på frågor om skönhetsrutiner, vilka produkten hen använder i dag och vad hen vill ha råd om. Kunden slussas sedan till en chatt på Facebook eller Whatsapp där en skönhetsexpert ställer kompletterande frågor.

Utifrån informationen som kunden ger skickas därefter ett paket med produkter hem. Produkterna som skickas har ett värde mellan 1000 och 3000 kronor utifrån beställarens önskade budget.

“Vi hoppas att många kommer att ha nytta av en sådan här tjänst. Det kan ju finnas sådana som inte vill eller har tid att gå in i butiker och prata om sina skönhetsproblem utan tycker att det är lättare att skriva online”, säger Sophie Bannatyne som koordinerar bolagets satsningar utomlands till Breakit.

Hon tror att Glamlin och AI i allmänhet i framtiden kommer att förenkla kundernas jakt på rätt produkter i skönhetsdjungeln.

Glamlin är ett dotterbolag till Boxy som är den finska motsvarigheten till Glossybox, vars affärsidé går ut på att hitta hem färdiga boxar med skönhetsprodukter till sina kunder.

Läs mer