Sök

Smink och skönhet är en miljardmarknad – nu ska sydkoreanska Memebox ta över

Memebox

TT/Luca Bruno

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Sydkoreanska Memebox vill ta över sminkvärlden – tar in 240 miljoner kronor i riskkapital.

Varje år säljs det smink- och skönhetsprodukter för 500 miljarder dollar världen över och Sydkorea är det land i världen som lägger mest pengar på smink per kapita. 

Det är en kaka som sydkoreanska Memebox, som säljer lågprissmink på nätet, vill äta mer av.

Det sydkoreanska kosmetikaföretaget är nu på framfart och har tagit in 29 miljoner dollar i två finansieringsrundor, skriver Forbes och Techcrunch.

It-bolaget Yahoo, medgrundaren Jerry Yang samt ett antal riskkapitalbolag, däribland Formation 8, Goodwater Capital och Pejman Mar Ventures, uppges ha funnits med bland investerarna. 

Enligt källor värderas nu bolaget till mer än 100 miljoner dollar.

Memebox, som grundades 2012 i Sydkorea men nu är baserat i San Francisco, får 80 procent av sin försäljning från Sydkorea. Totalt väntas företaget nå intäkter på 50 miljoner dollar i år enligt insatta källor. Siktet är nu dessutom inställt på global expansion.

"Vi vill göra Memebox till ett globalt varumärke. Skönhet i Korea är enormt och vi vill föra ut det överallt", säger "Dino" Ha Hyungseok, företags medgrundare och vd. Han har för övrigt tidigare arbetat bland annat som designer för Tom Ford.

Sektorn har dragit till sig en hel del intresse på sistone med bland annat Julep, som backas upp av Andreessen Horowitz, och framgångsrika Birchbox som erbjuder en prenumerationstjänst för kosmetika. Det är dock få som försökt sig på en global expansion på det sätt som Memebox nu ska ge sig på.

Enligt Dino Ha ska kapitaltillskottet nu användas för att bygga ut verksamheten i Sydkorea, USA och Kina. Bland annat ska bolagets mobilappar få sig en uppfräschning samtidigt som de egna varumärkena expanderas och logistiknätverket förbättras.

Konkurrenter som det svenska sminkföretaget Oriflame bör se upp.

Breakit/Finwire 

Läs mer