Sök

Vad är hett inom spel – och vilka utmaningar måste tacklas? Här är experternas svar

StarbreezeFEO MediaGame Tech 2018

Moderator Johanna Nylander samt Maeva Sponberg, Jenny Nordenborg och Daniel Hasselberg.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

På Breakits scen tog spelexperterna tempen på framtiden och VR-utmaningarna.
”Det kan fortfarande kännas töntigt och geeky för många", konstaterade Starbreezes Maeva Sponbergs.

Vad är hett inom spel och vad kan vi förvänta oss härnäst?

Det var frågeställningar som Mag Interactives vd Daniel Hasselberg,  Starbreeze Studios kommunikationsdirektör Maeva Sponbergs och Jenny Nordenborg, studiochef på Glorious Games Group, tog sin an på Breakits scen under eventet Game tech.

Virtual reality, VR har känts hett i spelvärlden under en längre tid, utan att riktigt fatta eld. En utmaning har varit att tekniken, framförallt headsets, har varit lite för dyra för konsumenterna. 

Maeva Sponbergs på Starbreeze, som nyligen öppnade ett VR-center i Dubai, tror att tekniken kommer att bli mer mainstream inom några år.

”Det kan fortfarande kännas töntigt och geeky för många, det är en barriär som vi behöver passera”, säger hon.

Hon är samtidigt positiv inför utvecklingen och tror att det kommer gå att skapa ännu bättre upplevelser i takt med att tekniken blir mer kraftfull.  

Både hon och Mag Interactives Daniel Hasselberg lyfter gratisspel som en bra modell.

Mag interactive, som bland annat står bakom ordspelet Ruzzle, köpte i höstas upp konkurrenten Feo Media som utvecklat Quizkampen. I slutet av förra året tog Mag även steget in på börsen.

”Jag tror inte att utbudet av gratisspel går någonstans, det kommer inte att försvinna”, konstaterar Daniel Hasselberg.

Han berättar att Mag Interactive spenderar mycket tid med maskininlärning som han beskriver som ”superintressant”. På så sätt kan spelutvecklaren bland annat guida användarna till nya liknande spel.

”Du kan skräddarsy upplevelsen för varje spelare. Jag tror att den stora utmaningen för alla i industrin är att konkurrera om användares tid”, säger Daniel Hasselberg.

Han pekar samtidigt på Instagram och Netflix som aktörer som konkurrerar om just tid.

Jenny Nordenborg är inne på samma spår.

”Vi tävlar också om folks tid. Det handlar om att lära sig när bästa tiden är att ge spelare erbjudande och liknande”, säger hon.

Kompetens är en annan avgörande fråga som skapar huvudbry för spelbolagen – och konkurrensen ökar.

”Vem som helst kan göra ett spel idag. I takt med att fler går in i industrin ökar tävlingen om kompetensen. Innan kunde folk göra vad som helst för att få jobba i gamingindustrin”, säger Jenny Nordenborg.

Läs mer