Sök

Ny milstolpe för Widespace – når 200 miljoner mobilanvändare

Widespace

Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblad, grundare av Widespace AB. Foto: Emma Tull

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Tack vare samarbeten med mediejättar som Business Insider, Reuters och Vice kan det svenska annonsbolaget Widespace numera nå ut till 200 miljoner smartphone-användare.

Vi har tidigare kunnat rapportera att annonsbolaget Widespace växer kraftigt. I fjol dubblade bolaget sin omsättning till runt 280 miljoner kronor, samtidigt som man expanderat verksamheten till bland annat USA.

Men nu har bolaget nått ytterligaren en milstolpe – den här gången sett till räckvidden, det vill säga antalet personer som de kan nå ut till. Numera når det svenska annonsbolaget ut till närmare 200 miljoner smartphone-användare på marknader som Europa, USA och Mellanöstern.

En siffra som möjliggjorts med hjälp av flera namnkunniga samarbeten.

”Vi ser en snabb ökning i vår räckvidd. Ett resultat av att vi nu växer på nya marknader och samarbetar med allt fler ledande mediehus och publicister så som Business Insider, Condé Nast, IDG, Reuters och Vice”, säger Christophe Joyau, Partneransvarig på Widespace i en kommentar.

På den svenska marknaden har Widespace i dagsläget en räckvidd på 95 procent, vilket motsvarar 5,7 miljoner svenska smartphone-användare.

Den kraftiga expansionen har dock kostat pengar. 2013 blev förlusten drygt 40 miljoner kronor (efter finansiella poster) och inte förrän i slutet av det här året hoppas grundaren Patrik Fagerlund att verksamheten ska gå runt.

”Lite beroende på vilka strategiska val vi tar så kommer vi nå breakeven de sista månaderna 2015. Jag är inte alls orolig utan vi följer den planen vi satt upp”, sade han i en intervju med Breakit tidigare i år.

De svenska riskkapitalbolagen Industrifonden och Northzone är två av storägarna i Widespace. Tillsammans har de gått in med drygt 100 miljoner kronor.

Läs mer